IJsselmonde januari 2019
IJsselmonde januari 2019 Foto: Arjen Jan Stada

Het Eiland van Brienenoord is bijna helemaal klaar!

Algemeen 436 keer gelezen

Rotterdam - Wie de laatste anderhalf jaar op het eiland van Brienenoord kwam, weet dat bijna het hele eiland op de schop is gegaan. De gemeente legde er een getijdenpark aan, er zijn fruitbomen geplant , paden verbeterd en er kwam een nieuwe brug naar het eiland. Aan het einde van deze maand (juli 2021) is het allemaal klaar.

De werkzaamheden zijn bijna klaar, dus de begroeiing kan weer zijn gang gaan. Op het getijdenpark komen al veel nieuwe vogels af en misschien in de toekomst zelfs zeehonden

Laurence Peels, projectmanager bij de gemeente, is enthousiast. “Het is een prachtig gebied. Een van de dingen die we graag wilden was een getijdenpark waar de invloed van eb en vloed duidelijk te zien is. In de stad zijn we een beetje vergeten hoe deze natuur werkt. Het is goed voor de flora en fauna in het gebied. We zien zelfs de bever en lepelaar weer terugkeren. In de verre toekomst hopen we ook de steur terug te vinden in het water.”

Nu is het nog wachten op de terugkeer van de Schotse Hooglanders!

Geschiedenis

De gemeente geeft voor de gelegenheid een lesje over de geschiedenis van het eiland: “Het Eiland van Brienenoord ontstond in de 19e eeuw door de verslibbing van een zandplaat in de Maas. Langzaam werd het eiland zo breed dat het de scheepvaart in de weg lag. Toen is besloten om de helft van het eiland boven op de andere helft te scheppen, waardoor het gebied ook nu nog 4 meter boven NAP ligt.”

100.000 zalmen

“Het eiland dankt zijn naam aan baron Van Brienen van Groote Lindt, die het in 1847 kocht om te vissen op steur en zalm. In die tijd had Kralingseveer, dat aan de overkant van het eiland lag, de grootse zalmafslag van Nederland. Dit kwam door de samenkomst van zoet en zout water. In 1880 werden op deze plekken samen wel 100.000 zalmen gevangen.”

Tunnel en bruggen

“Later vestigde de Nederlandse Aardolie Maatschappij diverse olietanks op het eiland. In de jaren ’60 werd een speciaal dok geplaatst om tunnelelementen te bouwen voor de Rotterdamse metro. Er kwam een tijdelijke brug tussen het vasteland en het eiland om arbeiders makkelijker naar het dok te vervoeren.

Pas met de huidige make-over kreeg het eiland twee nieuwe bruggen. De beweegbare Ben Schopbrug bij de Kreeksehaven en een vaste brug - Brug Zuiddiepje - in plaats van de oude beweegbare.”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant