Vanaf nu is het topwerk van Miró in het Depot te zien tussen andere collectiehoogtepunten van Boijmans. Foto: Aad Hoogendoorn
Vanaf nu is het topwerk van Miró in het Depot te zien tussen andere collectiehoogtepunten van Boijmans. Foto: Aad Hoogendoorn

Droom komt uit voor Boijmans met ‘grootste en duurste aanwinst ooit’

Algemeen 1.988 keer gelezen

Rotterdam - Een droom is uitgekomen voor Museum Boijmans Van Beuningen. Met de onthulling van de ‘grootste aanwinst ooit’ is vandaag een zoektocht van tientallen jaren naar een werk van de legendarische Spaanse schilder Joan Miró beëindigd. ‘Peinture-Poême (Musique, Seine, Michel, Bataille et moi)’ uit 1927 is ook het duurste werk ooit van het Rotterdamse museum, dik 8 miljoen euro. “Nou ja, bijna ooit”, aldus de vertrekkende Boijmansdirecteur Sjarel Ex.

Staatssecretaris Gunay Uslu onthulde het werk van Miró vandaag in Depot Boijmans Van Beuningen. Daar hangt het komend half jaar in de zaal met hoogtepunten uit de rijke collectie van Boijmans, tussen Rembrandt van Van Gogh, Brueghel en Kandinsky. Uslu citeerde Miró zelf: “Soms kun je een week naar een schilderij kijken en er daarna nooit meer aan denken. En soms kun je een seconde naar een werk kijken en er je hele leven aan blijven denken.”

Lees verder onder de foto.


Staatssecretaris Gunay Uslu doet de onthulling nog even over voor de fotografen. Foto: Aad Hoogendoorn

Het nieuwe collectiehoogtepunt (voor Boijmans, maar ook voor Rotterdam en voor heel Nederland, aldus de staatssecretaris) valt in die laatste categorie. “Dit werk verschuilt zich eerst voor je, maar als je er eenmaal ingelokt bent, ontvouwt zich een spannend landschap. Je ziet Miró die met zijn vrienden langs de Seine wandelt. Er is muziek, weerspiegeling in het water. Je ziet de maan, al zei iemand anders net dat het de zon was. En iemand zag ook de Notre-Dame”, omschreef Sjarel Ex de kroon op de collectie surrealistische kunst waarin Boijmans zich in gespecialiseerd heeft. “We verzamelen al sinds de jaren zeventig surrealistisch werk. Dat deden mijn voorgangers, dat deed ik en dat zullen mijn opvolgers ook weer doen. Soms is dat moeilijk, soms heel moeilijk. Zoals nu. We waren al vijftig jaar op zoek naar een Miró. Maar we hadden geduld. En nu is het er, een droomschilderij. Dit is de concertmeester van onze verzameling surrealisme.”

Lees verder onder de foto.


De aanwinst van een Miró is het gouden randje om het afscheid van museumdirecteur Sjarel Ex. Foto: Aad Hoogendoorn

De onthulling van de nieuwe Miró was de laatste daad van Ex als directeur van Rotterdams grootste museum. Morgen is zijn laatste dag. Hij was sinds 2004 directeur, stond aan de basis van het Depot en neemt afscheid op het moment dat het museum zelf nog jaren gesloten zal zijn na asbestsanering en in afwachting van renovatie. Een afscheid dus waarop (toevallig op hetzelfde moment) een topstuk voor de Nederlandse kunstcollectie onthuld kan worden Uslu: “Het afscheid krijgt op deze manier een gouden randje. Ik wil Sjarel bedanken voor zijn inzet en betekenis. Voor Boijmans en voor Rotterdam.”

Ex gaf het zelf ook toe, van dat gouden randje. Apetrots vertelde hij hoe het werk van Miró in Rotterdamse handen kwam. Het was een ingewikkeld spel vol gedurfde onderhandelingen met de familie die het schilderij bezat. Boijmans heeft zelf geen budget om nieuw werk te kopen. De aankoop is gefinancierd door Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, de Vriendenloterij en nog tientallen andere fondsen en donateurs. Terwijl Ex onderhandelde en staaltjes blufpoker uit de mouw schudde, brak de oorlog in Oekraïne uit en zorgden veranderende wisselkoersen ervoor dat de prijs nog maar eens omhoog schoot. “We hebben toen zoveel mogelijk Zwitserse franken verzameld en op tafel gelegd. Ja, het is ontzettend veel geld. Maar het is het ook ontzettend waard. Generaties mensen kunnen het nu bewonderen. Dit werk is voor de eeuwigheid.”

Uit de krant

Uit de krant