Dennis Lohuis en Jamila Amakran helpen mensen met schulden bij Oppepper Lokaal.
Dennis Lohuis en Jamila Amakran helpen mensen met schulden bij Oppepper Lokaal.

Eerste hulp bij schulden, hoe groot of hoe klein ze ook zijn

Algemeen 1.519 keer gelezen

Rotterdam - Eén op de vijf huishoudens in Rotterdam kampt met (problematische) schulden, en te veel mensen blijven met hun problemen rondlopen. Daarom is in Delfshaven een initiatief gestart dat Oppepper Lokaal heet. Oppepper wil de bruggenbouwer zijn tussen de mensen in de wijk en passende hulpverlening, en biedt hulp in de haarvaten van de wijk. Hun motto: Kom met je schulden naar ons toe, hoe klein of hoe groot ook. Wij bieden persoonlijke begeleiding en kunnen en willen helpen.

door Martijn Roodenberg

Mensen met schulden komen daar meestal niet zelf uit. “Mensen komen soms hun bed niet meer uit, en openen hun post niet meer. Als deze mensen verder geen passende hulpverlening krijgen, wordt de problematiek alleen maar groter en de mogelijkheid er wat aan te doen steeds kleiner”, vertelt Dennis Lohuis van Oppepper. Collega Jamila Amakran: “Situaties zijn vaak heel complex, en wat mensen dan nodig hebben is dat er iemand naast ze gaat staan en het samen met ze op gaat lossen.”

Oppepper

Oppepper Lokaal is een initiatief van de Rotterdamse Douwers en Zorgvrijstaat. “Zorgvrijstaat houdt zich bezig met het organiseren van mensen in het zorgen voor elkaar op allerlei manieren”, aldus Dennis Lohuis, één van de initiatiefnemers. “De Douwers zijn een mentorproject. Voeg die twee samen en je hebt de kern van Oppepper Lokaal”. 

Twee jaar geleden begonnen ze in Bospolder-Tussendijken, als onderdeel van Veerkrachtig BoTu 28. Alle onderdelen waren al aanwezig: een sterk wijknetwerk, begeleiding vanuit de Douwers en Frontlijn, contact met de gemeente en toegang tot de schuldhulpverlening.

Jamila Amakran is vanuit haar achtergrond als hulpverlener betrokken geraakt bij Oppepper. Ze heeft jarenlange ervaring als budgetcoach. “Mensen ervaren schuldhulp vaak als een straf, terwijl het dat niet is. Omdat ik beide kanten goed ken kan ik mensen veel beter helpen met hun situatie.” Haar ervaring wil zij graag inzetten om mensen te helpen. 

Boetes

Er bestaat veel schaamte over schulden en veel mensen zijn het vertrouwen in de situatie kwijt. Vaak komen mensen pas laat in de schuldhulpverlening terecht, wanneer de problemen echt al te groot geworden zijn. Soms pas vijf jaar nadat hun problemen begonnen. Maar de manier waarop instanties met schulden omgaan is ook niet goed volgens Jamila en Dennis. “Als mensen iets niet kunnen betalen krijgen ze een boete, waardoor de problemen alleen maar groter worden. Hierdoor kunnen ze bijvoorbeeld dan weer hun zorgverzekering niet betalen, en daardoor niet naar de tandarts. Het is een vicieuze cirkel waarin mensen terecht komen waar ze zelf vaak niet uit kunnen komen.”

Ingewikkeld traject

Hulp krijgen bij schulden, is vaak ingewikkeld. Formele schuldhulpverlening heeft een aantal voorwaarden waar mensen aan moeten voldoen voor ze in een traject komen. De situatie moet stabiel zijn en er moet geld binnenkomen. Er moeten veel formulieren ingevuld worden die allemaal niet erg makkelijk zijn. Dat schrikt mensen af. Dennis: “Je moet van goeden huize komen wil je dat allemaal snappen. Bovendien is het bewezen dat mensen die schulden hebben minder goede keuzes maken. Ze zijn dan zo druk bezig met overleven, dat het moeilijk is om naar de lange termijn te kijken.” Daarom probeert Oppepper te luisteren, te begrijpen, rust te brengen en te helpen.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant