Impressie van de 300 meter hoge toren die de Schiedamsedijk nieuw elan moet geven.
Impressie van de 300 meter hoge toren die de Schiedamsedijk nieuw elan moet geven.

Schiedamsedijk 300 meter de lucht in?

Algemeen 288 keer gelezen

Rotterdam - “We dagen de gemeente uit met een andere bril naar de strook tussen de Schiedamsedijk en de Leuvehaven te kijken”, zeggen Stijn van Pelt, Derek van den Berg en Rodney Kastelan namens het platform Rotterdamse Dromers. Hun voorstel? Een wolkenkrabber van 300 meter hoog die de gemeente 60 miljoen kan opleveren.

Het hemelbestormende hoogbouwplan voorziet ook in een nieuw Maritiem Museum, een parkje en 1200 nieuwe woningen. “Als Rotterdammers doet het stuk van het Maritiem Museum tot aan de Erasmusbrug ons pijn. Een paar treurige paviljoenen en een veel te brede stoep begeleiden je enigszins unheimisch naar ons meest bekende icoon. Wie voor het eerst in Rotterdam komt en vanaf het Hofplein de Coolsingel afloopt, zal zich bij Churchillplein afvragen of hij op het juiste pad zit om bij de Erasmusbrug te komen.”

“Gelukkig is deze strook gemeentelijke grond. Daarom heeft de gemeente alle kaarten in handen om dit stukje Rotterdam eindelijk om te bouwen tot bruisend stuk centrum. Dat dit niet gebeurt en er zelfs plannen gepresenteerd zijn door de gemeente Rotterdam die de huidige pijnpunten nog duidelijker etaleren, is op zijn zachtst gezegd erg vervelend.”

De gemeente Rotterdam schreef in 2016 een ontwerpwedstrijd uit, met als doel onderstaand volume in een spectaculair ontwerp te gieten. Het plan van de gemeente voorziet in een consolidatie van de huidige kernpunten van het gebied. Dit houdt in ‘nieuwe paviljoens, gegoten in een laag, langgerekt volume welke zeer beperkte kwaliteit geeft aan het stadse straatprofiel van de Schiedamsedijk’ en de Leuvehaven, aldus de Rotterdamse Dromers. Uit onvrede met de gemeentelijke plannen zijn ze aan de slag gegaan met een alternatieve invulling voor dit gebied waarbij wordt uitgegaan van verdichting van de binnenstad. Dat kan in vier stappen: beschouw de straat als één ontwerpopdracht, bekijk de opdracht vanuit een economisch oogpunt, vraag een gerenommeerd stedenbouwkundig bureau een masterplan te maken en schrijf een internationale ontwerpwedstrijd uit.

“Vraag bijvoorbeeld OMA of KCAP om zonder begrenzingen een ambitieus masterplan te maken met een programma van ongeveer 1.200 woningen, ongeveer 300 hotelkamers, commerciële ruimten en een nieuw Maritiem Museum. Vraag hen om na te denken over volumes, over hoogtes, over iconen.”

“Wij stellen voor om de hele strook van het Maritiem Museum tot aan het Inntel Hotel te herontwikkelen. Met slim gepositioneerde bebouwing bestaande uit drie blokken (type A, type B en type C) en een landmark op de locatie van het huidige Maritiem Museum wordt de Schiedamsedijk eindelijk de stadse straat die het ooit was. Langs de Leuvehaven ontstaat een levendige wandelpromenade. Op de gehele strook is ruimte voor ongeveer 1.200 woningen, waarvan een kwart tot de helft kan bestaan uit huurwoningen in het middensegment met huren van ongeveer 1.000 euro per maand. Voor deze doelgroep wordt momenteel veel te weinig gebouwd. De andere helft bestaat uit koopwoningen, in lijn met het beleid van de gemeente Rotterdam om mensen met een beter gevulde beurs en doorstromers.”

“Onze business case voor de Leuvehavenstrook laat zien dat dit stuk grond een waarde van ruim 60 miljoen euro vertegenwoordigt voor de gemeente Rotterdam. Daarvoor is een bestemmingsplan nodig dat middelhoge torens van 6 tot 30 lagen toelaat langs de Schiedamsedijk, met een uitschieter op de plek van het Maritiem Museum van zo’n 300 meter.” 

Lees het volledige plan van de Rotterdamse Dromers op hun website www.rotterdamsedromers.nl

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant