Op al deze plekken nieuwe bruggen! (Roze: verdichtingslocaties, Blauw: verbeterde verbindingen) Beeld: Rotterdamse Dromers
Op al deze plekken nieuwe bruggen! (Roze: verdichtingslocaties, Blauw: verbeterde verbindingen) Beeld: Rotterdamse Dromers

Eén nieuwe brug? Te weinig! Rotterdam heeft er nog veel meer nodig. Op déze plekken bijvoorbeeld!

Algemeen 3.492 keer gelezen

Rotterdam - Dromen van een mooier Rotterdam. Dat doen we allemaal. Wij doen daar graag aan mee. En we vinden het altijd leuk als we een handje geholpen worden door de Rotterdamse Dromers. Zij hebben eens nagedacht over de nieuwe grote stadsbrug die het stadsbestuur tussen De Esch en Feijenoord wil aanleggen. Dat is allemaal leuk en aardig, vinden de Rotterdamse Dromers, maar zij willen graag nog veel méér nieuwe bruggen in Rotterdam. En ze hebben meteen maar een voorzetje gegeven.

Lees verder onder de foto.


Bruggen van het Park tot Historisch Delfshaven. Beeld: Rotterdamse Dromers

Als de nieuwe brug tussen Zuid en Oost klaar is (volgens de Rotterdamse Dromers kan die overigens beter een klein stukje opschuiven, maar dat verhaal kun je zelf op hun site lezen) is het tijd om door te pakken. Meer bruggen! Bijvoorbeeld in het gebied tussen ruwweg het Park en Historisch Delfshaven. Daar zorgen de pieren van zogenoemde insteekhavens voor mooie ijkpunten om bruggen tussen te bouwen: de Parkhavenbrug, de Sint Jobsbrug en de Schiehavenbrug. Door die bruggen ontstaat er een mooie wandel- en fietsroute én wordt voor de vele nieuwe inwoners aldaar de afstand tot de Maastunnel een stuk korter. 

Lees verder onder de foto.


Een brug tussen Katendrecht en Charlois. Beeld: Rotterdamse Dromers

De tweede nieuwe brug die er volgens de Rotterdamse Dromers moet komen is die tussen Katendrecht en Charlois. ‘De wijken onder de Maashaven leken vroeger qua opbouw en karakter erg op Katendrecht. Nu liggen ze zowel qua afstand als karakter ver uit elkaar, waarmee het als een heel andere wereld voelt. Een tripje vanuit de Wolphaertsbocht naar Katendrecht kan ruim vijf keer korter worden’, schrijven de dromers. ‘De laatste schakel tussen de moderne Wilhelminapier, het hippe Katendrecht en de nieuwe kansen rond Charlois. Een directe verbinding tussen Maastunnel en Kop van Zuid, een extra route voor alle Kapenaren en het slotstuk van de toekomstige Cultuurcampus op het Charloisse Hoofd.’

Lees verder onder de foto.


Zo rechtdoor naar de Willemsbrug. Beeld: Rotterdamse Dromers

Het volgende idee is een brug tussen Noordereiland en Feijenoord in het verlengde van de Willemsburg. ‘Voor de niet-Rotterdammer is het moeilijk te beschrijven hoe de Willemsbrug in een schakel aan zig-zag wegen in de stad ligt. Beginnend bij de Roseknoop op Zuid en eindigend bij de Mariniersweg op Noord is deze zigzaggende slang vol gevaarlijke kruispunten en hard rijdend verkeer vooral een erkenning van hoe dom een op autoverkeer gefocuste binnenstad eigenlijk is. Toch ligt hij er en vormt het vooral een sluiproute voor autoverkeer en een harde barrière in de wijken.’ Met een nieuwe Koningsburg rijd je zo in één keer rechtdoor en niet dat ook nog dat stuk over het Noordereiland. Daar kan de Koninginnebrug overigens gewoon blijven liggen.

Lees verder onder de foto


Westelijke oeververbinding.  Beeld: Rotterdamse Dromers

De uitsmijter van de bruggendroom is natuurlijk de ‘Westelijke oeververbinding’. Een optie die al vaak is besproken toen er nog gekozen moest worden waar de volgende brug gebouwd zou worden. Dat is dus Oost geworden. ‘Een brug biedt zo veel perspectief voor een groeiende metropool als Rotterdam, dat het zonde zou zijn als we na de derde stadsbrug weer 40 jaar moeten wachten op de volgende verbinder.’ Dus, hup, nu alvast plannen maken voor een nieuwe grote brug tussen pakweg Marconiplein en Waalhaven Zuid.

Wil je de hele bruggendroom van de Rotterdamse Dromers nog even extra haarfijn uitgelegd krijgen, dan kun je alles nog eens rustig nalezen op hun website

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant