Foto: RoMeO
Foto: RoMeO

Historische Rotterdamse metro in ere hersteld en voor iedereen te zien

Algemeen 449 keer gelezen

Rotterdam - Apetrots zijn ze bij de werkgroep Metro van stichting RoMeO (het Rotterdams openbaarvervoermuseum). Gisteren is metrotreinstel 5217 afgeleverd in de remise aan de Kootsekade in Hillegersberg. Strak in de lak. Met de originele kleuren. 

Het metro/sneltramrijtuig 5217 (type T/SG2) is in 1981 gebouwd bij de Duitse fabrikant Düwag en deed daarna bijna 35 jaar dienst op het Rotterdamse metronet, als eerste op de lijnen richting Ommoord en Zevenkamp. In de Prins Alexanderpolder reed deze metro als sneltram. Daarom was dit type – in tegenstelling tot een klassieke metro – uitgerust met een pantograaf op het dak om stroom af te nemen van de bovenleiding. 

Volgens Joachim Kost, vrijwilliger bij het museum, heeft dit rijtuig een bijzondere geschiedenis. “De 5217 heeft in 35 jaar zo’n 2,5 miljoen kilometers door Rotterdam gereden. Menig Rotterdammer heeft er ongetwijfeld in gereisd. Helemaal zonder kleerscheuren is deze metro niet door z’n loopbaan gekomen. In Ommoord reed er in 2005 een vrachtwagen tegenaan, met flinke schade tot gevolg. In 2006 was er een brand op station De Akkers in Spijkenisse. Dit rijtuig was gekoppeld aan de metro’s die daar uitbrandden. De 5217 is gelukkig aan de vlammen ontsnapt. We zijn blij dat ‘ie nu een mooie plek heeft in het museum.”

De 5217 werd eind jaren ‘90 voorzien van andere kleuren: groen, grijs met een rode bies. De vrijwilligers van het openbaar vervoer museum hebben ervoor gekozen om de metro terug te brengen in de originele kleuren: donkerblauw met vermiljoenrood. De gele M op de voorkant wordt later nog aangebracht.

Op zaterdag 2 juli is de 5217 voor het eerst te bewonderen. Hij staat naast de 5024, het oudst bewaarde metrorijtuig van Nederland, dat in 1968 in Rotterdam ging rijden. De museumremise aan de Kootsekade 19 in Rotterdam is open van 10.00 uur tot 17.00 uur.

Uit de krant

Uit de krant