Afbeelding

Met ‘glazen bol’ de files aanpakken

Algemeen 2 keer gelezen

Files. Ze zijn al sinds 1955 onlosmakelijk verbonden met ons land. Rijkswaterstaat probeert met allerlei maatregelen het verkeer dagelijks zo soepel mogelijk te laten doorstromen. Zo is er nu een verkeersvoorspeller en gaat data van mobiele telefoonproviders gebruikt worden om de verkeersdrukte te meten. We namen een kijkje in de Verkeerscentrale in Rhoon.

Regio - Het wegennet in de regio heeft elke dag heel wat verkeer te verwerken. Zo rijden er op de A15 bij Ridderkerk en de Van Brienenoordbrug meer dan 200.000 voertuigen per dag. Tientallen mensen zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week in de verkeerscentrale, pal naast de A15 bezig om dit in goede banen te leiden. Op minstens net zoveel enorme schermen houden zij voor bijna de hele provincie het verkeer in de gaten. “Er moet altijd een menselijke touch zijn, een stuk schouw”, vertelt Peter Tol, het hoofd van de verkeerscentrale. Vanuit Rhoon worden 340 informatiepanelen, 670 stoplichten en 791 camera’s bediend. Er zijn in Zuid-Holland maar liefst 68 wegbeheerders.
Want ondanks alle technische hulpmiddelen die Rijkswaterstaat tegenwoordig tot zijn beschikking heeft, veel handelingen zoals het afsluiten van rijstroken blijft mensenwerk. Een van de technische hulpmiddelen is sinds kort de verkeersvoorspeller. Bij kleinere en middelgrote incidenten rekent dit systeem uit wat de verkeersdrukte over een kwartier of half uur zal zijn. De operator in de verkeerscentrale kan dan op basis van deze informatie bepalen of hij een omleiding instelt of niet. In principe kan de ‘glazen bol’ tot een uur vooruit kijken maar de data wordt dan onbetrouwbaarder. “Voorspellen is erg lastig, waarom gaat iemand hier linksaf en over 10 minuten rechtsaf?”, zegt Bob Dodemont. Voor de Verkeersonderneming, een organisatie dat tot doel heeft files terug te dringen, ontwikkelde hij de software. Voor ongelukken waarbij de hele snelweg dicht moet kan het systeem geen soelaas bieden. Dan gelden de grootschalige omleidingsroutes.
Nieuw is verder dat de provincie Zuid-Holland vanaf volgend jaar data van mobiele telefoons gaat gebruiken om de verkeersdrukte te meten. “Hieruit kunnen de reistijden en snelheid worden afgeleid en deze stoppen we in de verkeersvoorspeller”, legt Dodemont uit. In moderne auto’s wordt het rijgedrag van de bestuurder minutieus gevolgd. “Hoe hard trekt iemand op? Hoe hard rijdt iemand? Hoe hard remt iemand? Gaan de ruitenwissers aan?” Het zijn belangrijke gegevens die de overheid goed kan gebruiken om te bepalen waar er files komen. “Dit is nog een stukje toekomst maar het gaat wel gebeuren”, vertelt Dodemont. De privacy is volgens hem gewaarborgd.

Uit de krant