Bij de CruiseTerminal aan de Wilhelminapier komt een installatie voor walstroom die aangemeerde cruiseschepen voorziet van elektriciteit. Foto: Gemeente Rotterdam
Bij de CruiseTerminal aan de Wilhelminapier komt een installatie voor walstroom die aangemeerde cruiseschepen voorziet van elektriciteit. Foto: Gemeente Rotterdam

Cruiseschepen gaan in de toekomst aan stekker van walstroominstallatie

Algemeen 2.465 keer gelezen

Rotterdam - Aan de Wilhelminapier komt een walstroominstallatie die aangemeerde cruiseschepen voorziet van elektriciteit. Daardoor hoeven de schepen geen diesel meer te verstoken als ze aan wal liggen. De gemeenteraad is hiermee akkoord gegaan.

Het klinkt simpeler dan het is: cruiseschepen voorzien van elektriciteit van de wal. Want voordat dit mogelijk is, moet er eerst een enorme installatie gebouwd worden. Deze walstroominstallatie komt op de begane grond van de Cruise Terminal Rotterdam en beslaat een oppervlakte van ongeveer 150 m2. In 2024 kan de installatie in gebruik worden genomen.

Daarmee is Rotterdam de eerste plek in Nederland waar cruiseschepen aan de walstroom kunnen. Voor de omgeving heeft dat wel consequenties, vertelt Hendrik-Jan Bosch van de gemeente Rotterdam. “Nu is de kade leeg, maar straks komt er een kabelsysteem te liggen. Met een ‘wagentje’ op wielen, dat zo’n 9 ton weegt, om de kabel met stekker van en naar het cruiseschip te vervoeren.”

Douanezone
Dat betekent dat de kade geen gezellige verblijfsplek kan worden. “Als er een cruiseschip ligt is het een douanezone, afgezet met hekken. Er is dus geen plek voor terrassen, en ook niet voor bijvoorbeeld gras of bomen. Want er ligt beton in plaats van grond. Bomen in bakken, zoals bij Hotel New York, zouden steeds weg moeten als er een schip komt. Dat kan gewoon niet, want per jaar meren er zo’n 100 schepen aan.”

Toch vindt de meerderheid van de Rotterdamse raad dat de cruiseschepen welkom zijn en blijven in de stad. “Zeeschepen passen bij Rotterdam”, legt Bosch uit. “Zo wordt de haven zichtbaar in de stad. En winkeliers en horeca hebben veel baat bij de bezoekjes van de passagiers, die de stad ingaan en daar geld uitgeven.”

Voldoende stroom
Het is natuurlijk niet zo dat door de walstroom alle uitstoot meteen tot het verleden behoort. Want als de schepen aankomen en wegvaren doen ze dat nog steeds op diesel. Maar als ze zijn aangemeerd kunnen ze binnen 30 minuten aan de stekker liggen. En voor de boekingen vanaf 2023/24 beschikt ruim 80% van de cruiseschepen over een walstroomaansluiting, volgens Cruise Port Rotterdam. Wel zal de vraag naar elektriciteit en netcapaciteit enorm toenemen op deze locatie. Stedin werkt op dit moment aan de uitwerkingen, ontwerpen en vergunningen.

Hoe zit het met de overige schepen in de stad? “Bij binnenvaartschepen is walstroom eigenlijk al gemeengoed”, vertelt Bosch. “Bij andere schepen, zoals kustvaarders en werkschepen die aanmeren aan onder meer de Lloydkade, Waalhaven en Parkkade wordt er hard aan gewerkt. Dat ligt vooral bij het Havenbedrijf.”

Het bouwen van de walstroominstallatie kost zo’n 22,5 miljoen euro. De financiering komt voor de helft uit de opbrengst van de Eneco-verkoop, voor de andere helft is Havenbedrijf Rotterdam verantwoordelijk. Omdat het een forse investering en ingreep betreft, heeft de gemeente meteen besloten het huurcontract met Cruise Terminal Rotterdam te verlengen tot 2044.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Het laatste nieuws

Uit de krant