Afbeelding

Oliebollenbakker Salo van Schaik zet schouders eronder na brand

Algemeen 491 keer gelezen

Rotterdam - De oliebollenkraam van Salo van Schaik aan de Kralingseweg bij metrostation Schenkel, werd op dinsdag 13 december volledig verwoest door brand. Maar Van Schaik zette de schouders eronder en stond de zaterdag erop weer op zijn vaste stek met een gehuurde kraam. Nu weten de klanten hem weer te vinden.

Door Annemarie van der Ploeg

“We weten niet precies wat er is gebeurd. Sowieso had ik tegen mijn stagiair Björn gezegd dat hij van de oven moest afblijven. Hij stond in mijn kraam om te leren oliebollen te bakken. Hij vertelde dat hij de oven wilde schoonmaken met bodemschraper om alle kruimels weg te halen. Een logische redenering is dat hij de thermostaatvoeler heeft geraakt. Dan zit er geen rem meer op de oven die normaal bij 200 graden stopt. Daar is deze op ingesteld. Maar als die stuk is, gaat hij er overheen. Hij is gaan gassen en gassen en Björn heeft niet opgelet. Hij heeft het vet ook niet gecontroleerd met de losse thermostaat. Het was fout op fout op fout”, vertelt Van Schaik.
Omdat er veel werd verkocht was Van Schaik naar de groothandel gegaan. Toen hij terugkwam was er al geen redden meer aan. “Ik was net te laat. Ik zag die rook, de olie stond al in de vlam en ik haalde Björn naar buiten. Ik gooide de deksels op de pan om de olie te doven, maar het vuur was al achterin geslagen in de afzuiger. Ik heb de gasflessen afgesloten en de stroom eruit gehaald. Daarna zijn we buiten gebleven. Het was het belangrijkste dat wij veilig waren.”

De kar werd dinsdagavond opgeruimd en op zaterdag stond Van Schaik er weer. “Dit is een belangrijke periode en ik hou er ook niet van om thuis te gaan zitten piepen. Dus dacht ik: De schouders eronder en gaan. Lekker op z’n Rotterdams.”
Klanten zijn in de eerste instantie geschrokken. Ze reageren positief op de terugkeer van de kraam. “Het was belangrijk om weer open te gaan. Dat is me gelukt met een beetje moeite. Mijn ouders hebben mij daarbij geholpen. Ik heb inmiddels in drie jaar een goede naam opgebouwd en heb het alleen maar drukker gekregen. Ik wil mijn klanten bedanken voor hun leuke reacties, al is het gewoon maar door iets leuks te zeggen. Sommige zeggen: “Joh wat rot voor je”. Maar ook “Fijn dat je er weer bent.”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant