Er zitten zo'n zestig bedrijven en bedrijfjes in RDM Rotterdam, veel van hen in het Innovation Dock (zie foto). Verder vind je op het immense terrein onder meer de Onderzeebootloods, de RDM Kantine van Dudok, het Drijvend Paviljoen (wordt nog verbouwd tot locatie van Hogeschool Rotterdam). Je komt er makkelijk met de watertaxi, sterker nog: er vaart elk kwartier een pontje naar M4H. Foto: Jerry Lampen
Er zitten zo'n zestig bedrijven en bedrijfjes in RDM Rotterdam, veel van hen in het Innovation Dock (zie foto). Verder vind je op het immense terrein onder meer de Onderzeebootloods, de RDM Kantine van Dudok, het Drijvend Paviljoen (wordt nog verbouwd tot locatie van Hogeschool Rotterdam). Je komt er makkelijk met de watertaxi, sterker nog: er vaart elk kwartier een pontje naar M4H. Foto: Jerry Lampen

De legendarische scheepswerf RDM is nu de proeftuin van de toekomst

Algemeen 3.412 keer gelezen

Rotterdam - Meer dan 25 jaar nadat de belangrijkste scheepswerf van Rotterdam er verdween, ademt het terrein van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) weer een en al bedrijvigheid. Tientallen bedrijven, van heel klein tot kolossaal, houden zich bezig met de toekomst van de maritieme industrie. En honderden studenten leren er een vak.

Door Emile van de Velde

“Ik kwam hier terecht toen ik een tussenjaar had en me in Rotterdam in de ontwikkelingen in de maritieme sector wilde verdiepen”, vertelt Teddy Presstulen uit Noorwegen met twinkelende ogen. “Ik wist meteen dat ik hier teug zou komen!” En dat gebeurde. Het bedrijfje dat Teddy oprichtte is een bedríjf geworden. Mavisoft begon in de kleinste ruimte van het Innovation Dock van RDM Rotterdam en verhuist nu naar het grootste kantoor. Mavisoft heeft een manier ontwikkeld om met artificial intelligence (AI) de kleinste scheurtjes en gaatjes in bijvoorbeeld kademuren duidelijk zichtbaar te maken. En dat is inmiddels een wereldwijd succes.

Lees verder onder de foto.


De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) bestond van 1902 tot 1996. Foto: Mick de Witte

RDM Rotterdam vormt samen met M4H Rotterdam (aan de overkant van de Nieuwe Maas) het Rotterdam Makers District. Honderden, nee dúizenden, knappe koppen werken op de vroegere haventerreinen aan nieuwe technieken en duurzame oplossingen voor de maritieme industrie van de toekomst. Op het terrein van RDM vind je Hogeschool Rotterdam, Het Techniek College en allerlei bedrijfjes in units waar druk geëxperimenteerd, ontwikkeld en bedacht wordt. Er zit ook nog volop groei in: de gigantische scheepsbouwloods wordt nog omgebouwd, en het prachtige hoofdkantoor van de oude scheepswerf wordt vanaf 2024 gerenoveerd.

Een van dé gezichten van RDM is Peter Blokdijk. Hij is huismeester, verzorgt rondleidingen en is verantwoordelijk voor de buitenruimte. En hij woont om de hoek. In de wijk Heijplaat, waar vroeger alléén maar werknemers van de RDM woonden. “De RDM gaat al vier generaties terug in mijn familie joh. Mijn overgrootvader werkte er in de jaren ‘10 van de vorige eeuw al, mijn opa was portiershulpje toen ie elf jaar was. Nu woont er nog een enkeling op Heijplaat. Ik heb zelf ook bij de RDM gewerkt, ben er ontslagen bij het faillissement en later weer teruggevraagd toen het Makers District ontstond. Eigenlijk is de sfeer van nu niet zo gek veel anders dan vroeger. Er werken allemaal mensen die dingen willen veranderen, die willen ontdekken, die met de toekomst bezig zijn. Dat was altijd al zo.”

Wilco Stavenuiter van Tetrahedron wijst naar een model-kraan op tafel. Op de poster ernaast zien we dat de kraan uiteindelijk hoger dan de Euromast wordt. Door het scharnierpunt te verleggen, zijn kranen van Tetrahedron straks tientallen meters hoger dan kranen nu zijn. Voor werk op zee, aan windturbines. “Er staan nu zo’n 800 windturbines op zee en het einde is nog lang niet in zicht. Ze worden ook steeds hoger. Uiteindelijk zorgt de off shore energie straks voor al onze warmte en elektriciteit. En om ze te repareren, of onderdelen te vervangen, zijn steeds hogere kranen nodig. Die bedenken we hier, dit is de proeftuin. We gaan hier wellicht ook het eerste prototype bouwen. In de zomer van 2024 hopen we die te testen op zee.”

Niet alles wat er bij RDM ontdekt wordt, is voor de maritieme industrie. Max Latour van Urban Reef houdt zich bijvoorbeeld bezig met het printen van sculpturen die de natuur als voorbeeld hebben. Om zo plekken te kunnen nabootsen waar beestjes en plantjes het naar hun zin hebben. In de stad. “Steden zijn kaal, glad, dieren en planten voelen zich er niet thuis. Met onze sculpturen verandert dat. We hebben al een regenpijp bij BlueCity staan waar bijvoorbeeld mos op groeit. En in de vlindertuin van Diergaarde Blijdorp hebben we ook een proefopstelling staan. In april gaan onze producten op de markt brengen, dan kunnen particulieren er hun tuin of balkon mee vergroenen.”

Even verderop worden vrachtwagens op waterstof ontwikkeld, en speciale drones voor de inspectie van bruggen. En er liggen uit de kluiten gewassen scheepsschroeven en bolders uit de 3D-printer te glimmen. Zoals Teddy uit Noorwegen al enthousiast zei: “Dit is toch geweldig? Hier wordt oude industrie de toekomst in geholpen!”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant