Afbeelding

De Esch wil een Erasmusexpress

Algemeen 97 keer gelezen

Rotterdam - Het plan om tramlijnen 7 en 21 door te trekken naar de winkels op de Oudedijk en de Erasmus Universiteit suddert al jaren in De Esch. Oud-RET-er Wim Kruithof doet een nieuwe poging voor de 4.000 huishoudens in de wijk. “Het is heel eenvoudig.”

Door Gerrit van Loon

Kasja van Leerzem komt met haar kleindochter Sophie (8) uit de tram zetten. Het is vrijdag, een drukke dag in tram 21. De mariniers uit de nabijgelegen Van Ghentkazerne keren huiswaarts om net als de studenten op maandag weer terug naar Rotterdam te keren. Overvolle tramlijnen met weekendtassen als gevolg.

Halte Woudestein

Kasja heeft Sophie van school gehaald aan de Blaak. “Het viel nu mee met de drukte. Maar soms is het echt geen doen. Ik prop me er wel bij. Maar waarom ze de lijn niet doortrekken van het winkelgebied naar de Esch, in plaats van te stoppen bij halte Woudestein, snap ik niet. Dit kan toch makkelijk opgepakt worden?”

Maritiem Museum

Nu doet haar buurman Wim Kruithof dat. Hij werkte vroeger bij de technische dienst van de RET en tegenwoordig bij het Maritiem Museum. De gemeente kreeg een brief van hem.

“Als bewoner van De Esch verbaas ik mij al langere tijd over de situering van de tramlijnen 7 en 21. Veel studenten maken gebruik van tramlijnen 7, 21 en 24. Op de lijnen 21 en 24 moeten zij uit- of opstappen op de halte Woudestein, 400 meter van hun eindbestemming af. De RET laat daar duizenden reizigerskilometers liggen.”
“Een win-win-win-situatie”, licht Kruithof bij de tramhalte toe. “De RET verdient meer aan die extra kilometers en studenten en bewoners ondervinden meer reisgemak.”

Kruithof weet dat binnen de RET de reacties op dit plan enthousiast zijn. “De infrastructuur ligt er. Er hoeft geen extra rails of bovenleiding te komen. Een gevalletje van omprogrammering en personeel anders inzetten. Geef het een mooie naam, de Erasmusexpress en klaar ben je.”
Als lijn 7 doorrijdt naar De Esch leidt dit volgens de RET tot een lagere ritfrequentie tussen De Esch en station Blaak. “Dit reizigersverlies wordt niet voldoende gecompenseerd door de doortrekking.” Door hogere exploitatiekosten vanwege het stijgende aantal ritten doordeweeks leidt een wijziging per saldo tot verlies. Om die redenen is de RET niet voornemens verder te gaan met het voorstel van Kruithof”, aldus een woordvoerder.

Heb je zelf een goed idee voor het openbaar vervoer in je wijk? Reageren kan altijd door te mailen naar redactie.hl@persgroep.nl, via De Havenloods op Facebook of via @havenloods op Twitter!

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant