
Marco Pastors krijgt oproep in de bus voor het Burgerberaad op Zuid dat hij zelf organiseert
Algemeen 2.166 keer gelezenRotterdam - Afgelopen week hebben 15.000 bewoners van Rotterdam-Zuid een oproep in de brievenbus gehad om mee te doen met het Burgerberaad op Zuid. Onder hen Marco Pastors, directeur van het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ) dat het burgerberaad organiseert. Maar: ‘Ik mag zelf niet als inwoner meedoen.’
In zes bijeenkomsten, van december 2025 tot en met april 2026, gaan honderd inwoners van Zuid meedenken over het thema werk en bestaanszekerheid. Elke inwoner van Zuid kan zich aanmelden via burgerberaadopzuid.nl. En er worden er ook 15.000 uitgenodigd via de post. De oproep wordt verstuurd naar random adressen. En omdat Marco Pastors, directeur van NPRZ sinds 2012, altijd op Zuid is blijven wonen, kreeg hij zélf ook een envelop in de bus.
‘Het zijn willekeurige adressen’, aldus Pastors. ‘Dus zo kan het gebeuren dat ik zelf thuis ook de brief in de bus kreeg. Omdat ik voor het NPRZ werk, mag ik niet als inwoner meedoen. Maar ik roep iedereen op Zuid wel op om zich aan te melden.’
Loting
Om zoveel mogelijk verschillende mensen in het burgerberaad te krijgen, wordt er uiteindelijk geloot uit de deelnemers die zich aanmelden. Hierbij wordt gelet op een goede verdeling naar leeftijd, geslacht, buurt, arbeidsverband en opleidingsniveau.
Burgers geven advies
Bij het burgerberaad zijn inwoners zelf aan zet. Specifieke kennis over het onderwerp is niet nodig. Hun eigen kennis, ervaringen en vragen zijn het startpunt voor het gesprek. Experts zijn beschikbaar om hun kennis te delen. Het burgerberaad geeft zijn advies aan het bestuur van het NPRZ. Dat zal in het voorjaar van 2026 zijn. Het bestuur van het NPRZ gaat met het advies aan de slag als het uitvoerbaar is en het binnen de wet valt.















