Een bus op Zuidplein. Foto: Rick Keus
Een bus op Zuidplein. Foto: Rick Keus

Er reizen weer meer mensen met de RET, maar er is meer geld nodig en er zijn te weinig buschauffeurs

Algemeen 1.238 keer gelezen

Rotterdam - Er maken steeds meer mensen gebruik van het Rotterdamse openbaar vervoer. De reizigers die tijdens en ook nog na de coronapandemie wegbleven, lijken weer terug te komen. Maar de RET zit wel met twee levensgrote problemen: er is te weinig personeel én (door de energiecrisis en diezelfde coronajaren) weinig geld.

In de eerste helft van 2023 zijn de reizigersaantallen van de RET met 22 procent gegroeid ten opzichte van het eerste halfjaar in 2022. Het aantal reizigerskilometers groeide in het twee kwartaal van dit jaar naar 96 procent van voor de coronapandemie. Goed nieuws dus. Maar er zijn óók nog twee flinke problemen: personeels- en geldtekort.

Personeelstekort

De RET zoekt op allerlei manieren naar oplossingen om het personeelstekort terug te dringen. Met een ander soort dienstregeling zou het personeel minder over hoeven te werken, er wordt geprobeerd het ziekteverzuim terug te dringen, er is een aanbrengbonus voor collega’s die nieuwe medewerkers aandragen en uiteraard blijft het bedrijf samen met de gemeente druk proberen nieuwe chauffeurs te werven.

Buschauffeurs

Het gaat bij het personeelstekort vooral nog om buschauffeurs. Directeur Maurice Unck van de RET: “Bij tram en metro hebben we het dieptepunt gehad en vanaf daar weer kunnen opschalen, bij bus hebben we reizigers recent nog moeten teleurstellen met een afschaling.”

Hoek van Holland Strand

Maar het is dus wel een meevaller dat het aantal reizigers weer groeit. Unck: “De RET staat op dit moment voor twee forse uitdagingen: de beschikbaarheid van personeel en de financiële situatie die door corona en de energiecrisis is ontstaan. In de reizigersaantallen zagen we de laatste uitschieter naar beneden tijdens de gedeeltelijke lockdown begin 2022. De cijfers die we vandaag naar buiten brengen, laten zien dat we onderliggend goed presteren. De vraag vertoont gezond herstel. We verwachten dat de reizigersgroei blijft doorzetten. Nieuwe initiatieven zoals OVPay en de opening van Hoek van Holland Strand helpen daarbij.”

Metropoolregio Rotterdam Den Haag

Voor het financiële deel kijkt de RET naar de MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag), de gemeente Rotterdam en het Rijk. “Een concessieafspraak die rekent met een ononderbroken groei – en bijbehorende jaarlijkse subsidiedaling voor de RET – is sinds corona niet meer houdbaar.” Volgens deze afspraak zou de RET nu al op circa 110 procent van de reizigersinkomsten in 2019 moeten zitten.

Kabinet

De RET roept het demissionaire kabinet gehoor te geven aan een motie in de Tweede Kamer van voor de zomer waarin gemaand wordt om verdere verschraling van het OV tegen te gaan en daar meer financiële middelen voor te reserveren dan nu het geval is. Ook roepen de RET en haar samenwerkingspartners politieke partijen op om een ambitieus ov-beleid een plek te geven de programma’s voor de Tweede Kamerverkiezingen.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Het laatste nieuws

Uit de krant