Stefan Marges en Martine Huijsmans wonen op het Noordereiland. Vandaag, dinsdag 14 maart stappen zij op de motor voor een tocht van ongeveer 30.000 kilometer door Europa, Midden-Oosten en Azië. Foto: Annette de Bus
Stefan Marges en Martine Huijsmans wonen op het Noordereiland. Vandaag, dinsdag 14 maart stappen zij op de motor voor een tocht van ongeveer 30.000 kilometer door Europa, Midden-Oosten en Azië. Foto: Annette de Bus

Geen motorschip maar motormuis: Stefan en Martine maken tocht van 30.000 km naar Kuala Lumpur

Algemeen 2.103 keer gelezen

Rotterdam - Het Noordereiland heeft de naam een motorschip te zijn, het MS Noordereiland, dat zich ooit losmaakt van de Maas en afvaart richting zee, op weg naar mooie horizonten. Daar kunnen Stefan Marges (34) en Martine Huijsmans (31) niet op wachten, het avontuur lonkt. Zij wonen sinds 2019 op het Noordereiland. Stefan’s opa en oma lagen als binnenvaartschippers vaak aan de Maaskade, dus dat schept een band.

Door Annette de Bus

Vandaag, dinsdag 14 maart stappen zij op de motor voor een tocht van ongeveer 30.000 kilometer die zal voeren door Europa, Midden-Oosten en Azië. Einddoel van deze roadtrip is Kuala Lumpur. De reis zal bijna een jaar zal duren, schat het tweetal in. Stefan heeft onbetaald verlof opgenomen van het bedrijf waar de Hyperloop wordt ontwikkeld en Martine heeft ontslag genomen van het architectenbureau waar ze werkt.

Wat bezielt deze twee jonge mensen? “Het zaadje is geplant toen ik een zeiltocht maakte van de Cariben naar Nederland. Dat gevoel van vrijheid en avontuur was onvergetelijk”, vertelt Stefan. “Maar dat was zonder Martine, die wil heel graag op de motor reizen, en zo is door haar dit plan ontstaan. Samen hebben we de laatste twee jaar plannen gemaakt en voorbereidingen getroffen om deze spannende reis naar Kuala Lumpur te realiseren. We hebben diverse proeftochten gemaakt, vorig jaar bijvoorbeeld naar Albanië. Daar konden we veel ervaring opdoen.”

Hoe bereid je zo’n trip voor?
“Door veel te lezen over dit soort trektochten en over de landen die je doorkruist. Wat zijn de regels, wat moet je wanneer en waar regelen, hoe zijn de voorzieningen? En we hebben via diverse forums en facebookgroepen ervaringen en adviezen gekregen van anderen die dergelijke reizen gemaakt hebben.”

Waarom Kuala Lumpur?
“Niet om bijzondere of spirituele redenen. Dat reisdoel was voor ons het beste haalbaar in de gestelde tijd en het verste dat we via land kunnen bereiken. We wilden niet vliegen of varen. Behalve dan een stuk over de Kaspische Zee. In Kuala Lumpur kunnen we de motoren inschepen richting Nederland. Zelf vliegen we daarvandaan terug naar huis.”

Lees verder onder kaartje.

Tegenvallers
Op zo’n enorme afstand kan er natuurlijk van alles gebeuren. Denk aan motorpech of ziekte. Maar ook kan er in sommige landen oponthoud zijn. Landen als Irak, Pakistan en Afghanistan kunnen problematisch zijn om door te reizen. Een stuk van Afghanistan moeten ze bijvoorbeeld omzeilen door een stuk via China te rijden, wat ze alleen onder politiebegeleiding mogen doen. Dat is allemaal al vantevoren geregeld. En ze hebben voor het hele traject een Plan A, B of C achter de hand.

Reisafstand
Stefan en Martine proberen dagelijks zo’n 100 - 150 kilometer af te leggen. Als het nodig is, soms meer. Zo bouwen ze voldoende rust in en is er tijd voor het hoognodige onderhoud van de motoren en ook om de omgeving te verkennen. In principe zullen ze onderweg kamperen. “Het is fijn om eerst door Europa te reizen. Dat is vertrouwd voor ons, een beetje vakantiegevoel ook. Dan kunnen we rustig wennen en op het gemak de volgende etappe voorbereiden.”

Voor wie er interesse in heeft: Stefan rijdt op een Honda TransAlp en Martine een Royal Enfield Himalayan.

Wil je hun reisavonturen volgen? Regelmatig sturen ze een reisverslag naar de redactie van facebook Noordereiland en je kan hun avonturen volgen via instagram @stiefan en @muijsmans.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant