
Komst recyclingbedrijf naar Hordijk stuit op verzet van naaste omgeving
Algemeen 5.858 keer gelezenRotterdam - Van Leeuwen Recycling Groep is een afvalverwerkend bedrijf dat metaalschroot en gemengd bouw- en sloopafval aanneemt en bewerkt. Momenteel nog gevestigd aan de Doklaan 22 in Charlois, gaat het bedrijf verhuizen naar de zuidpunt van bedrijventerrein Hordijk aan de rand van Lombardijen, IJsselmonde.
DCMR Milieudienst Rijnmond heeft beoordeeld dat de voorgenomen bedrijfsactiviteiten hier passend zijn. Daarnaast blijft de werkgelegenheid die Van Leeuwen biedt aan Rotterdam-Zuid zo behouden. De gemeente Rotterdam geeft haar medewerking aan de vestiging op Hordijk. Sinds 27 oktober ligt de ontwerp-omgevingsvergunning digitaal ter inzage.
‘Onze professionals staan garant voor een milieuvriendelijke en efficiënte verwerken van diverse metaal- en afvalsoorten. Maar ook demontage en ontmanteling van cool-, dry- en tankcontainers behoort tot een van onze specialiteiten’, zo meldt Van Leeuwen Recycling Group op zijn website.
Voor de nieuwe ‘buren’ houden Van Leeuwen en de gemeente Rotterdam op 9 november een informatiebijeenkomst in het Huis van de Wijk aan de Menanderstraat, waarbij de bedrijfsactiviteiten, de ontwerpvergunning, de invulling van de locatie en de planning worden toegelicht. Ook de tijdsplanning en wat het concreet betekent voor de leefomgeving van de omwonenden komen aan de orde. Vertegenwoordigers van de gemeente Rotterdam, onder andere op het gebied van mobiliteit en stedenbouw, en van DCMR Milieudienst Rijnmond, namens de provincie, zijn hierbij aanwezig.
Woordvoerder van ‘het historisch lint’ in Rotterdam Zuid (de oude Dordtsestraatweg) Gerard Bles liet eerder al weten dat Hordijkerveld en naaste omgeving faliekant tegen de voorgenomen hervestiging van Van Leeuwen aan deze rand van Lombardijen is. “Lombardijen is naar ons gevoel als achterstandswijk al jaren een afvalputje. Veel overlast van geluid met name door de A15 - het heeft als enige gebied geen geluidswering - en verkeersdruk van de Pascalweg door de belendende uitdijende gemeentes, terwijl er al meerdere recyclingbedrijven zijn.”
De gemeente heeft min of meer al besloten Van Leeuwen te herhuisvesten aan de rand van Lombardijen, aldus Bles. “Dat is naar onze mening ‘knettergek’ en een ernstige aantasting van de leefomgeving door druk verkeer, stof en brandgevaar. Wat we ook doen inclusief de wijkraad, de gemeente gaat rustig door!”















