Samuel Wuersten kijkt enorm uit naar het jaarlijkse dansfestival/concours Rotterdam International Duet Choreography Competition (RIDCC). Foto: pr
Samuel Wuersten kijkt enorm uit naar het jaarlijkse dansfestival/concours Rotterdam International Duet Choreography Competition (RIDCC). Foto: pr

Samuel Wuersten kijkt uit naar Rotterdamse dansfestival/concours RIDCC

Algemeen 2 keer gelezen

Rotterdam - Dans loopt voor Samuel Wuersten als een rode draad door zijn leven. Niet zo verwonderlijk. Na zelf te hebben gedanst, maakte hij choreografieën en gaf hij les. Nu is Wuersten al vele jaren artistiek en algemeen directeur van Holland Dance Festival. Daarnaast geeft hij leiding aan de Bachelor en Master dansopleidingen in Zürich en was hij 20 jaar directeur dans en lid van het college van bestuur bij Codarts Rotterdam. 

Dat Nederland een echt dansland is, staat voor hem buiten kijf. Toch zijn er nog volop uitdagingen te halen.

Volgens Samuel Wuersten is Nederland een bewezen dansland. “De infrastructuur zit goed in elkaar”, steekt hij van wal. “Er zijn goede opleidingen, ruime theatervoorzieningen en er is een sterke mix van vaste gezelschappen en vrije sector producties.” Toch betekent dit volgens hem niet dat Nederland lui achterover kan leunen. “Vernieuwing is altijd erg belangrijk en zeker in een kunstvorm als de dans. Dans is een heel bijzondere kunstvorm, die als geen enkele andere kunstvorm zorgt voor verbinding.” 

Dat Nederland volgens hem de dans heeft omarmd, heeft alles te maken met het profiel van de Nederlander. “Nederland is echt een land van kijken. Dat zie je aan onze vooraanstaande positie op het gebied van beeldende kunst, design, architectuur - en in de podiumkunsten aan de dans. Toch is het programmeren van dans voor een theater wel een uitdaging. Met cabaret weet je als theaterdirecteur dat je zaal vanzelf volloopt, terwijl je met dansvoorstellingen net dat stapje extra moet zetten. Bijvoorbeeld met een inleiding om de voorstelling te duiden. Toch roep ik theaterdirecteuren op om het toch gewoon te doen.”
Aan de andere kant ziet Wuersten dat dans toch steeds meer een podium krijgt. “Laatst nog ging het gesprek bij Khalid en Sofie een half uur over Hans van Manen. die zijn negentigste verjaardag vierde. Dat doet mij deugd, want dat betekent wat voor het imago van de dans”, zegt hij.

Talent genoeg
Talent is er genoeg. Vandaar dat Samuel Wuersten enorm uitkijkt naar het jaarlijkse dansfestival/concours Rotterdam International Duet Choreography Competition (RIDCC) , waarvan hij de jury voorzit. Nederland heeft volgens hem enorm veel talentvolle dansers. Maar ook is het belangrijk om kinderen al jong met dans in contact te brengen, zodat ze hun passie herkennen.
“Bij veel beroepen is het zo dat jongeren dat pas later kiezen. Dansers weten al jong dat dit is wat zij willen”, vertelt hij. “Daarnaast is dans topsport en in deze tijd waarbij we veel meer zitten, is een danstraining zó waardevol. Ik hoop dan ook echt dat veel scholen danslessen in hun lesprogramma gaan opnemen. Ik zie gelukkig dat er steeds meer scholen zijn, die daar ook voor gaan.”
Samuel Wuersten probeert steeds grenzen te verleggen. “Dans is inclusief”, zegt hij. Daarom is hij met Holland Dance Festival ook koploper als het gaat om dansen met of zonder beperking.

De halve finales van de RIDCC danscompetitie zijn op donderdag 23 en vrijdag 24 juni in Theater Rotterdam. Jan Kooijman presenteert de feestelijke finale op zaterdag 25 juni, waarbij de duetten van de, door de vakjury gekozen, 8 finalisten te zien zijn. 

Benieuwd naar deze danscompetitie? Ga dan naar voor kaarten naar www.theaterrotterdam.nl

Uit de krant

Uit de krant