Gyz La Rivière en cameraman David Spaans in Marseille. (Foto: Carlijn Petermeijer)
Gyz La Rivière en cameraman David Spaans in Marseille. (Foto: Carlijn Petermeijer)

Nieuwe film Gyz La Rivière over havensteden Rotterdam, Liverpool, Marseille en Napels

Algemeen 262 keer gelezen

Rotterdam - Kunstenaar en stadsfilosoof Gyz La Rivière presenteert vrijdag 24 januari zijn film ‘New Neapolis’, een film over de havensteden Rotterdam, Liverpool, Marseille en Napels, tijdens de Rotterdam-dag van het International Film Festival Rotterdam met een aansluitende tentoonstelling in TENT.

door Mark Boninsegna

In een paar uur film zit meestal veel werk. Zo ook bij ‘New Neapolis’. Gyz: “Toen mijn film Rotterdam 2040 in 2013 af was, ben ik in dat jaar in juni naar Napels gegaan en daar is toen de kiem gelegd voor New Neapolis. Sindsdien ben ik er stapsgewijs mee bezig geweest.”

Het was dan ook niet niks wat Gyz zich op de hals gehaald had met zijn idee om een film te maken over de verbinding tussen de vier havensteden. “De kern van de tentoonstelling is de film. Daar zitten belachelijk veel uren in”, zegt Gyz. “De film bestaat uit 40 procent eigen gedraaide beeldmateriaal en de meerderheid uit archiefmateriaal.”

En juist in het zoeken naar archiefmateriaal kan veel tijd gaan zitten. “In Rotterdam weet ik de weg wel, maar in Napels, Liverpool en Marseille niet. Ik spreek ook geen Napolitaans, geen Frans, alleen Engels. Dus toen heb ik het omgedraaid en heb ik gekeken wat er allemaal in Nederland te vinden is van deze steden. Toen ben ik toch een hoop tegengekomen! Ik kon bijna alles afvinken wat ik zocht.”

Zo kwam Gyz ook foto’s tegen van de bekende fotograaf Cas Oorthuys. “Die heeft niet alleen heel mooie foto’s van Rotterdam gemaakt, maar dus ook hele mooie foto’s van Marseille en Napels. Naar die foto’s heeft nog nooit een haan naar gekraaid, of misschien een klein haantje”, vertelt Gyz met een trotse glimlach.

Het meeste archiefmateriaal was te vinden bij Beeld en Geluid in Hilversum. “Zij vonden het project mooi en wilden zich er aan verbinden. Als dat niet was gebeurd, dan had ik een probleem. Dan had het financieel onbetaalbaar geworden, want Beeld en Geluid heeft de rechten van Polygoon en zo. En in veel van die oude Polygoonjournaals zitten reportages van bijvoorbeeld de vulkaan Vesuvius bij Napels.”

Dat ‘New Neapolis’ de opvolger is van ‘Rotterdam 2040’, is overigens geen toeval. “Het is het logische vervolg op ‘Rotterdam 2040’”, legt Gyz uit. “Als havenstad sta je altijd in verbinding met een andere stad. Je bent niet alleen, weet je wel. Als havenstad ben je meestal ook geen hoofdstad. Zijn vaak tweede of derde stad van hun land, zijn wat ruiger en al die clichés: het Calimerocomplex, trots, voetbalclub, al die dingen zijn onwijs vergelijkbaar. Arbeiderssteden ook. Het is heel leuk om daarin elkaar te vinden, te spiegelen. Je hebt veel meer met elkaar gemeen dan je zou denken.”

Rondom de film heeft Gyz in TENT een tentoonstelling van readymade objecten gemaakt. Rekwisieten uit z’n film, met een knipoog. “Zo is er bijvoorbeeld een wand te zien met wasrekken van het type ‘Rotterdam’ dat in Italië geproduceerd wordt.”

Première 24 januari 17.00 uur in LantarenVenster. Opening bij TENT, 20.00 uur.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant