Euromax terminal op Maasvlakte 2 gezien vanuit de lucht. Containeroverslag in Rotterdamse haven is toegenomen in eerste kwartaal 2024. De totale overslag is in het eerste kwartaal van 2024 is gedaald. Foto: Martens Multimedia
Euromax terminal op Maasvlakte 2 gezien vanuit de lucht. Containeroverslag in Rotterdamse haven is toegenomen in eerste kwartaal 2024. De totale overslag is in het eerste kwartaal van 2024 is gedaald. Foto: Martens Multimedia

Containeroverslag in Rotterdamse haven toegenomen, totale overslag gedaald in eerste kwartaal 2024

Algemeen 731 keer gelezen

Rotterdam - De totale overslag in de haven van Rotterdam is in het eerste kwartaal van 2024 gedaald met 1,4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg de overslag 110,1 miljoen ton tegenover 111,7 miljoen ton in het eerste kwartaal van 2023. De daling komt voornamelijk door minder overslag van kolen, ruwe olie en olieproducten.

De overslag van ijzererts & schroot en LNG nam toe. Ook de overslag van containers zat met een toename van 3,3% in de lift.

Containers

Het containersegment laat voor het eerst in drie jaar weer een lichte toename van de overslag zien. De overslag in tonnen liet een stijging zien van 3,3% (van 31,5 miljoen ton naar 32,5 miljoen ton) en in TEU (standaardmaat voor containers) steeg de overslag met 2,0% tot 3,3 miljoen TEU. 

De situatie in de Rode Zee heeft geleid tot fors minder schepen (24,5%) en minder volume uit Azië (13,7%) in de maanden januari en februari door vertragingen en gemiste afvaarten. Het inregelen van de veranderde vaarschema’s leidde in eerste instantie tot de nodige aanpassingen in de logistieke keten.

‘Natte bulk’

De overslag van ‘natte bulk’ nam af met 3,1% tot 52,6 miljoen ton. De daling van 1,6 miljoen ton werd veroorzaakt door minder overslag van ruwe olie, minerale olieproducten en overig nat massagoed. De raffinagemarges in Noordwest-Europa zijn goed, wat leidt tot een goede benutting van raffinaderijen en een vrijwel gelijke aanvoer van ruwe olie als in 2023. Wel was de vraag naar olieproducten dit kwartaal lager dan in het eerste kwartaal van 2023, toen er veel geïmporteerd werd ter vervanging van Russische olieproducten.

De overslag van LNG, als bron van aardgas, is wederom gestegen met 3,6% tot 9,1 miljoen ton. In het segment overig nat massagoed is een daling te zien over de hele linie van chemische, hernieuwbare tot plantaardige & dierlijke producten. De procesindustrie in Europa heeft het nog steeds moeilijk als gevolg van hoge energieprijzen en uitblijvende vraag.

Onzeker

Boudewijn Siemons, CEO & COO a.i. Havenbedrijf Rotterdam: “De overslagcijfers laten een beperkte invoer van grondstoffen en uitvoer van eindproducten zien. Dit vertelt ons dat de Europese industriële productie nog steeds te lijden heeft onder de hoge energieprijzen en de lage vraag uit de grootste afnemende sectoren zoals de bouwsector en de proces- en auto-industrie. Uit de groei van de containeroverslag kunnen we de eerste signalen afleiden van het aantrekken van de wereldhandel. Deze voorzichtige tekenen blijven door de oplopende spanningen in de wereld echter uiterst onzeker.”

Zie voor uitgebreide overslagcijfers:

https://www.portofrotterdam.com/sites/default/files/2024-04/overslagcijfers-haven-rotterdam-q1-2024.pdf

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant