De drie geschakelde vitrines zijn ingericht met inhoudelijk steun van Museum Rotterdam. Foto: pr
De drie geschakelde vitrines zijn ingericht met inhoudelijk steun van Museum Rotterdam. Foto: pr

Vergeten Rotterdams oorlogsmonument aan de Oostmaaslaan in ere hersteld

Algemeen 643 keer gelezen

Rotterdam - Aan de Oostmaaslaan 950, zichtbaar vanaf de drukke Maasboulevard, staat sinds eind jaren ’60 het voormalige Visser ’t Hooft Centrum. Het is een in meerdere opzichten uniek, maar bij veel Rotterdammers onbekend oorlogsmonument: een symbolisch Duits verzoeningsteken (Sühnezeichen) aan de door oorlogsgeweld zwaar getroffen stad.  

In een samenwerking van de stichting OVMR, huidige eigenaar U Vastgoed en Museum Rotterdam is aan de buitenzijde een bescheiden presentatie gemaakt, waarmee de bijzondere betekenis van het gebouw weer zichtbaar is. Komende dinsdag 6 december zal wethouder Said Kasmi tussen 15.15 en 16.00 uur de nieuw aangebrachte vitrines aan het pand Oostmaaslaan 950 in gebruik nemen.  

Lees verder onder foto.

Pand Sühnezeichen (Teken van Verzoening) aan de Oostmaaslaan 950 (1968). Foto A Groeneveld Stadsarchief Rotterdam

Plek van herinnering
In de loop der jaren heeft het monument diverse andere eigenaren en functies gehad. Maar de rol  als herinneringsmonument voor de Rotterdamse bevolking is oorspronkelijk is vastgelegd in een overeenkomst met de Stichting Visser ’t Hooft (opgegaan in de stichting OVMR)  en de gemeente Rotterdam die van eigenaar op eigenaar is overgegaan. Met de inrichting van nieuwe buitenvitrines is dit weer stevig verankerd.

Presentatie
De drie geschakelde vitrines zijn ingericht met inhoudelijk steun van Museum Rotterdam. Elk belicht een eigen aspect: de eerste gebeurtenissen in de omgeving van het pand in de meidagen van 1940, de tweede de ontstaansgeschiedenis en betekenis van het pand zelf en de derde verwijst naar Museum Rotterdam ’40-’45 NU waar de bezoeker meer kan leren over de gehele oorlogsgeschiedenis van onze stad.

Ontwerper Charlotte van Otterloo heeft de inrichting een bijzonder gelaagd driedimensionaal karakter gegeven, waarbij in de materialen rekening is gehouden met de sterke lichtinval en de temperatuurswisselingen waaraan de buitenvitrines blootstaan.  

Lees verder onder foto.

Onder anderen Duitse vrijwilligers vieren hoogste punt  in1967. Foto: A. Groeneveld Stadsarcharchief Rotterdam

Oorsprong van het gebouw
Begin jaren ’60 wil de Duitse Evangelische Kerk een Oecumenisch Centrum schenken aan Rotterdam.  Het bureau van de legendarische architect Gerrit Rietveld krijgt de opdracht een open en symbolisch gebouw te ontwerpen. Het vrije bouwterrein tussen Oostmaaskade en Maasboulevard bepaalt het uiteindelijke ontwerp.

In een opgetilde kubus komen functies als ontmoetingshal, sport- en filmzaal, bibliotheek, slaapruimtes en werkkamers in een heldere vorm samen. Het ontwerp laat zo het algemene zien voor het bijzondere, wat symbolisch aansluit bij de oecumenische gedachte.  In 1964 begint een groep jonge Duitse vrijwilligers met de bouw. Vier jaar later opent theoloog Willem Visser ’t Hooft het pand dat ook zijn naam zal dragen.  

Uit de krant