'Een snelle, efficiënte tram is wel degelijk mogelijk.' Foto: Astrid Horde
'Een snelle, efficiënte tram is wel degelijk mogelijk.' Foto: Astrid Horde
Rotterdamse politiek in ROPOPOST

Tramlijn 4 wordt ingekort, is dit begin van het einde?

Algemeen 5.270 keer gelezen

Rotterdam - Tara Lewis en Ferrie Weeda bespreken elke twee weken de Rotterdamse politiek in hun podcast ROPOPO én in De Havenloods met ROPOPOST. 

Langzaam verdwijnt de tram uit de stadsstraten. Vorige week werd bekend dat lijn 4 definitief niet terugkeert op de Schiedamseweg. Vanwege werkzaamheden was het traject tijdelijk ingekort tot het Heemraadsplein; dat wordt permanent. Ondernemers en bewoners zijn ontstemd: De route over de Lage Erfbrug is een belangrijke OV-verbinding.

In de ogen van de gemeente is de tram duur en ouderwets. Dat vinden ook de RET en de metropoolregio. De tram moet sneller en efficiënter. Het huidige netwerk heeft geen toekomst. Lijnen moeten worden opgeheven en ingekort. De tram verdwijnt van stadsstraten als Nieuwe Binnenweg, Straatweg en Oudedijk. Dat betekent het einde van tramlijnen 4, 7 en 8.

De oplossing om tramlijnen in te korten of op te heffen getuigt van gemakzucht en gebrek aan creativiteit. Het OV sneller en efficiënter te maken – dat is een goed voornemen, maar niet ten koste van de kwaliteit van het huidige tramsysteem. Het Rotterdamse tramnetwerk is nu fijnmazig en laagdrempelig, en voorziet in een grote behoefte.

De toekomstvisie wordt als ‘upgrade’ van de tram gepresenteerd, maar is in feite een slecht uitgedachte bezuiniging (4 miljoen op jaarbasis). Het toekomstige, ingekrompen netwerk moet een soort alternatief metro-systeem worden. Maar de tram zal nooit zo snel worden als de metro, en verliest met dit plan het grootste deel van de huidige verbindingen.

Een snelle, efficiënte tram is wel degelijk mogelijk in drukke straten. Maar dat vereist inventiviteit en scherpe keuzes - vaak ten koste van de auto. Laat de beleidsmakers maar eens een kijkje nemen in tramsteden Montpellier, Wenen, Berlijn, Den Haag en, jawel, Amsterdam.

Uit de krant