Chauffeur Hans Brabers rijdt rondjes over het Noordereiland. Foto: Annette de Bus
Chauffeur Hans Brabers rijdt rondjes over het Noordereiland. Foto: Annette de Bus

Met dit karretje brengt de RET mensen op het Noordereiland nu naar de bushalte

di 11 jan 2022, 12:53 Algemeen

Rotterdam - Sinds 10 januari rijdt bus 47 niet meer dagelijks zijn rondje over het Noordeiland naar de Blaak en terug. De RET heeft vanaf 2022 een aantal onrendabele bus- en tramlijnen opgeheven, ook buslijn 47. Het aantal passagiers was te laag. Vooral de oudere bewoners van het Noordereiland zijn hier fel op tegen en lieten dat 21 december weten door de bus uit protest bij de eindhalte een tijdje op te houden.

Door Annette de Bus

De RET biedt nu alternatief vervoer, in de vorm van een e-shuttle, uitgevoerd door Dam Nederland. Een elektrisch karretje dat elke 20 minuten (10 min in de spits) maximaal drie passagiers vervoert. Vanaf de eindhalte is het dan een klein stukje lopen naar de halte van bus 32, die naar de stad rijdt. Over drie maanden worden de ervaringen geëvalueerd, samen met een aantal bewoners. Een belofte die de RET deed aan de deelnemers van de protestactie.

Tijd om een proefondervindelijk ritje te maken met de shuttle. Chauffeur Hans Brabers houdt hoffelijk de deur open van het kleine karretje. Hij rijdt al een half uurtje trouw zijn rondjes over het eiland. “Ik koos zelf voor deze shuttledienst” vertelt Hans enthousiast. “Het Noordereiland is een prachtige locatie. Mooi toch zo, met het uitzicht op de bruggen?”

Hans werkte eerder voor de RET en Trevvel. “Ik hou van contact met mensen en deze shuttledienst op het eiland is daar een mooie gelegenheid voor. Ik weet dat veel bewoners boos zijn dat hun bus is opgeheven, daar heb ik alle begrip voor. Toch hoop ik dat ze met deze vorm van vervoer toch tevreden zijn. Ik doe er alles aan om hen goed van dienst te zijn en service te bieden. Bijvoorbeeld als er al drie passagiers zijn en ik dus andere haltes niet kan bedienen. Dan steek ik halverwege het eiland even door naar de Van der Takstraat om hen alvast vlak bij de halte van bus 32 te brengen. Daarna ga ik weer terug om de rest van de route alsnog te doen. Zo voorkom ik dat mensen onnodig lang moeten wachten.”

Op de Maaskade staat mevrouw Diepeveen al te wachten bij de halte. Haar boodschappenkarretje gaat voorin en ze schuift mopperend aan op de krappe achterbank. “Wat een toestand. Echt niet blij met de gemeente. In deze wereldstad Rotterdam zou er toch fatsoenlijk openbaar vervoer moeten zijn. Waarom kan bus 32 niet een extra rondje over het eiland maken?” 

Omdat het karretje nu met twee passagiers en een boodschappenkarretje vol zit, zet hij mevrouw af aan het begin van de Van der Takstraat, zodat ze snel kan overstappen op bus 32 richting stad. “We willen zo goed mogelijke service bieden, licht Hans toe. “We hebben bijvoorbeeld ook voorgesteld om in deze straat een extra halte te plaatsen.”

Over drie maanden is de evaluatie. Daar is Hans ook benieuwd naar. Aan hem zal het niet liggen, hij probeert het de passagiers zo aangenaam mogelijk te maken en noteert onderweg evaluatiepunten, met tips van de bewoners en ook over de route, zoals te hoge stoepen en onhandige hobbels op de weg.

Uit de krant