Inge over het succes van de koekjes die opa in 1934 aan de Nieuwe Binnenweg bedacht

Algemeen 379 keer gelezen

Rotterdam - Dit is het verhaal over een koekje. En niet zomaar een koekje. Het verhaal gaat over een écht Rotterdams koekje. waarmee Gerrit Slob in 1934 prijzen won. Inge Bodmer is zijn kleindochter. En zij verovert nu met de Maasstroompjes opnieuw de Rotterdamse harten!

door Jaap Deijbel

Maasstroompje staat nu nog in de schaduw van de Goudse stroopwafel, maar Inge Bodmer wil dat veranderen. Acht jaar geleden haalde de nu 65-jarige Rotterdamse het koekje uit de vergetelheid.
In 1934 bedacht haar grootvader Gerrit Slob het recept en deed hij mee aan een wedstrijd, uitgeschreven door de VVV en de Rotterdamse banketbakkers. Ze wilden de Maasstad met een eigen lekkernij op de kaart zetten. Nadat Maasstroompje had gewonnen werd het verkocht in de winkel en geserveerd in de theesalon van het echtpaar Slob aan de Nieuwe Binnenweg.

Lees verder onder de foto.

In 1934 ontstonden de Maasstroompjes in de winkel van Gerrit Slob aan de Nieuwe Binnenweg.


Door familieomstandigheden stopte banketbakker Slob na de oorlog met de eigen zaak en ging hij werken in de banketbakkerij van zijn broers. Alleen het recept, het verpakkingsmateriaal en een gouden penning herinnerden nog aan dat glorieuze moment in 1934.
Ook al raadde menigeen Inge Bodmer aan iets met het koekje te doen, dat deed ze niet meteen. In het begin combineerde ze haar vaste baan als traiteur van een biologische supermarktketen met de revival van het Maasstroompje.

Inge: ”Ondernemer worden op je 57ste is een hele stap. Maar ik ontdekte snel dat het me lag. Banketbakker Van Dijk wilde het koekje bakken en verkopen in zijn winkels. En een ontwerper paste de vormgeving van etiket en blikje enigszins aan met een eigentijdse twist.

Toch had ze het huidige grote succes nooit verwacht. Want ook Ekoplaza Rotterdam, Keet, De Leeuw Delicatessen, Dudok, Vermeijden, de VVV en Het Rotterdams Warenhuis, verkopen het nu. En het koekje zit in diverse geschenkdozen met Rotterdamse artikelen. Bovendien is de Maasstroompjeslijn inmiddels uitgebreid met een cake, kaaskoekjes, bonbons, een bakmixpakket, kruidkoeken en zelfs zeepjes.

”De omzet is steeds gegroeid. In 2020 wilde ik me richten op de horeca en het Eurovisie Songfestival. Toen kregen we de corona-pandemie. Dit is het einde dacht ik, want tweederde van de omzet viel weg. Maar ik heb vorig jaar, door de online-verkoop, naar omstandigheden goed gedraaid. Toch ben ik tot de conclusie gekomen dat ik weliswaar altijd bij het Maasstroompje betrokken wil blijven, wel moet afwegen of ik het ergens anders zal onderbrengen. Trots? Natuurlijk! De Maasstroompjes liggen weer in de winkels als hèt Rotterdamse koekje.”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Het laatste nieuws

Uit de krant