
Nationaal Moluks Monument Ulu Kora onthuld op de Lloydkade
Algemeen 126 keer gelezenRotterdam - Op een bomvolle Lloydkade is gisteren (zondag 21 juni) het Nationaal Moluks Monument Ulu Kora onthuld. Aan deze kade in Rotterdam-West kwamen duizenden Molukkers aan, in de verwachting dat hun verblijf in Nederland tijdelijk zou zijn.
Het monument is een eerbetoon aan de 12.880 Molukkers die 75 jaar geleden, na de Indonesische onafhankelijkheidverklaring, naar Nederland kwamen. Op 21 juni 1951 arriveerde het laatste schip.
Lees verder onder de foto.
![]()
Foto: PlanetZone Media
Bij de onthulling van het monument waren burgemeester Carola Schouten en Premier Rob Jetten aanwezig. Jetten maakte namens de Nederlandse regering excuses voor de manier waarop Molukkers jarenlang zijn behandeld.
Jetten: ‘Voor het harteloze en eerloze ontslag als militair. Voor de gebrekkige opvang en huisvesting. Voor niet gezien en in de steek gelaten worden. Voor het onvervulde verlangen naar thuis. Voor het verdriet en de pijn in zoveel Molukse gezinnen. Daarvoor bied ik vandaag namens de Nederlandse regering excuses aan. Excuses aan de Molukse gemeenschap. Het is niet alleen hoog tijd. Het is ook nodig, willen we verder komen met elkaar.’















