Migranten museum in Fenixloods II. Illustratie: artist impression DD
Migranten museum in Fenixloods II. Illustratie: artist impression DD

Wim Pijbes van Droom en Daad gaat voor de eerste, mooiste en grootste havenstad van Europa

Algemeen 2.306 keer gelezen

Rotterdam - Vooropgesteld, een avondje met Wim Pijbes is nooit saai en altijd goed voor een paar pittige uitspraken. Tijdens diens lezing over kunst in de openbare ruimte van de stad Rotterdam kreeg hij dan ook met úitspraken als ‘de eerste, grootste en mooiste van Rotterdam en verre omstreken’ de lachers op zijn hand en klonk er doorlopend applaus van het selecte publiek in de Senaatszaal van de Erasmus Universiteit. 

Door Joop van der Hor

Zo had de directeur van de stichting Droom en Daad het over het eerste en grootste beeld in Europa van een zwarte vrouw (Moments Contained van de Britse kunstenaar Thomas J. Price op het Stationsplein), het eerste schrijvershuis ter wereld (Veerhuis, Schiemond), de grootste loods ter wereld (San Francisco aan de Rijnhaven) en het eerste museum in Europa dat door een Chinese architect is gebouwd (Migrantenmuseum op de Kaap). 

Lees verder onder foto >

 Wim Pijbes, directeur van de stichting Droom en Daad. Foto: Joop van der Hor

De lezing was georganiseerd door het Rotterdams lezerskabinet met, en daar komt ‘ie weer, de mooiste boekencollectie van Rotterdam. Is dat alles waar Pijbes zich mee bezighoudt groot, groter, grootst of geweldig en mooi? “Nee hoor”, liet de voormalige directeur van de grote Rotterdamse Kunsthal en het geweldig mooie Rijksmuseum na afloop weten. “Zo brengt onze stichting in 2024 het oudste en kleinste Tramhuis van Rotterdam terug in nagenoeg haar originele staat. Voor shoarma moet men naar elders gaan, hier op de Mauritssingel hoek Oude Binnenweg wordt het kleinste Tramhuis van ons land terug gebracht in oude staat en komt er een vertrekpunt van Stadse wandelroutes waar je ook koffie, thee kan drinken op het buitenterras. Het is natuurlijk wel het allereerst stadswandelpaviljoen van de wereld”, zo lachte Pijbes lichtelijk provocerend. 

Lees verder onder foto >

 Loods San Francisco aan de Rijnhaven heet inmiddels al tientallen jaren Fenixloods. Foto: Stadsarchief Rotterdam

De in Veendam geboren kunsthistoricus lijkt helemaal op z’n plaats bij de filantropische stichting. Tijdens zijn met fotobeelden gelardeerde lezing gaf hij duidelijk blijk van zijn liefde voor Rotterdam dat, zo liet hij kritisch weten, met haar rug naar het water en naar haar verleden staat gekeerd. “Dat moet anders. Houden wat we hebben”, verwijzend naar de gebouwen en de kades van de Rijnhaven waar Droom & Daad, samen met andere partners waaronder de gemeente, zich inspant om de voor de stad zo karakteristieke havenpanden Fenix, Santos en Provimi te behouden en nieuwe bestemmingen te geven waaronder het Migrantenmuseum, wat de aanwezige schrijver Jan Oudenaarden deed verbazen. “Waarom niet de eerder verzonnen naam ‘Landverhuizersmuseum’ handhaven?” “Prachtige naam ja, maar dat ‘bekt’ niet in het buitenland. We moeten de connectie maken tussen ‘The Pier of Tiers’ in Rotterdam als vertrekpunt van de vele migranten en Ellis Eiland in New York als aankomstplaats.” Pijpes begrijpt verder niet waarom er zoveel te doen is over de komst van een vierde stadsbrug. “We moeten het al hebben over een vijfde en een zesde oeververbinding!”

Veerhuis - Schrijvershuis in Schiemond. Illustratie: artist impression DD

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Het laatste nieuws

Uit de krant