Het zijn forse brokken steen die op de Belgische open treinwagens liggen en die onder andere via Rotterdam naar IJmuiden werden vervoerd. Aan het eind van het verlengde havenspoor langs de Strandweg werden de stenen gelost ten behoeve van de pierverlenging. Foto: Beeldbank De Boer via NHA
Het zijn forse brokken steen die op de Belgische open treinwagens liggen en die onder andere via Rotterdam naar IJmuiden werden vervoerd. Aan het eind van het verlengde havenspoor langs de Strandweg werden de stenen gelost ten behoeve van de pierverlenging. Foto: Beeldbank De Boer via NHA

Basaltblokken over Rotterdamse spoorviaduct begin jaren zestig waren bestemd voor pierverlenging bij IJmuiden

Algemeen 986 keer gelezen

Rotterdam – “Op mijn vraag in het artikel op De Havenloods van 5 februari over wie mij meer kan vertellen over de rotsblokken die begin jaren zestig over het spoorwegviaduct door de stad zijn vervoerd, heb ik inmiddels een zeer betrouwbaar antwoord gekregen”, meldt Bert Luijendijk vandaag aan De Havenloods. “De heer Sjaak Ossebaar, in die jaren wagenmeester bij de Nederlandse Spoorwegen, schrijft mij dat de platte wagens met rotsblokken afkomstig waren uit België en bestemd voor de verlenging van de Noord- en Zuidpier bij IJmuiden.”

Een wagenmeester, voorheen wagensmid genoemd en de rangeerder van nu, is bij de spoorwegen verantwoordelijk voor het rangeerproces. Dit is het verplaatsen van het spoorwegmateriaal. Dit houdt in dat de rangeerder zich bezig houdt met het aan- en afkoppelen van rijtuigen, goederenwagons plaatst, defecte voertuigen uitzet, locomotieven omrijdt en wagens naar bestemming sorteert. Ook controleert de rangeerder hierbij de veiligheid van het materieel en meldt eventueel mankementen en defecten. 

Basaltblokken door Rotterdam
De basaltblokken voor de verlenging van de pieren werden aangevoerd tussen 1957 en 1967. “Dit is ook grotendeels de periode dat ik als kind aan de Lombardkade woonde en het waren dus deze transporten die ik voorbij zag en hoorde komen”, herinnert Bert Luijendijk zich. “Door een asbreuk van een wagon ontspoorde eens een trein bij Zwijndrecht en lagen de basaltblokken in de sloot naast het spoor en op de langs het spoor gelegen tuintjes!”

“Voor de verlenging van de pieren worden rotsblokken uit België per trein aangevoerd; velen kunnen zich deze lange treinen langs en door IJmuiden nog goed herinneren!”, weet ook Erik Baalbergen in het lokale nieuwsblad Jutter Hofgeest (2 februari 2020).

Lees verder onder foto.

Het IJmuiderstrand in 1959, nog voor de verlenging van de pieren. Foto: Jutter Hofgeest /  Erik Baalbergen

De rotsblokken bestemd voor de Deltawerken en Europoort werden daarentegen later in de jaren zestig gelost op het stenenterrein van de Nederlandse Spoorwegen, tegenover Hoek van Holland.

“Leuk dat nu na ruim zestig jaar toch nog te weten!”, besluit Bert Luijendijk, die tevens de tip geeft eens een kijkje te nemen op de interessante site: feijenoordsemeesters.nl (momenteel niet bereikbaar, er wordt aan website gewekt).

Zie voor het oorspronkelijke artikel: dehavenloods.nl/nieuws/algemeen/45906/rotsblokken-voor-de-eerste-dammen-van-de-deltawerken-denderden-

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant