De voetgangerstunnel onder de Maas kort na de ingebruikname in 1942. Foto: Stadsarchief Rotterdam
De voetgangerstunnel onder de Maas kort na de ingebruikname in 1942. Foto: Stadsarchief Rotterdam
Oh ja, zo was het!

Rotterdam van 19TOEN in beeld: Maastunnel

Algemeen 1.242 keer gelezen

Rotterdam - De geschiedenis van Rotterdam in de twintigste eeuw (19TOEN) is uiteraard niet exact in 1900 bij de eeuwwisseling begonnen. In deze rubriek laten we wekelijks een beeld van Rotterdam uit de vervlogen jaren van de 20e eeuw de revue passeren. Aflevering 18.

Al in 1899 stelde de directeur van de Gemeentewerken vast, dat de oude Willemsbrug het toenemende verkeer tussen de noord- en zuidoever van de Niieuwe mass niet meer zou kunnen verwerken. Rond 1930 bepleitte Gemeentewerken voor de eerste keer de aanleg van een tunnel, maar de slechte economische situatie maakte deze grote investeringen onmogelijk. In 1937 kon de bouw van de eerste Nederlandse tunnel eindelijk beginnen. Er werd geen weg door de rivierbodem geboord,maar er werd een sleuf uitgebaggerd, waarin negen geprefabriceerde segmenten werden afgezonken. De architect AJ. van der Steur ontwierp de kenmerkende filtergebouwen (voor de luchtverversing) met de groen uitgeslagen koperen daken.
Bij uitbreken van de oorlog in mei 1940 waren er echter nog maar drie segmenten op hun plaats gebracht. De rest hiervan volgde in de bezettingstijd, en in februari 1942 werd de Maastunnel zonder plichtplegingen en uiterlijk vertoon geopend. De Maastunnel bestaat uit twee gescheiden ‘kokers’met elk twee rijbanen voor gmotoriseerd verkeer, en twee boven elkaar gelegen kleinere kokers voor fietsers en voetgangers. Die laatste zijn bereikbaar via roltrappen.

De Maastunnel in de tweede helft van de jaren zeventig. Foto: Ralph L. Schuurman

Zie voor aflevering 17:

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant