Gezicht vanaf het zuiden op het Noordereiland, anno 1923. Foto: KLM Aerocarto
Gezicht vanaf het zuiden op het Noordereiland, anno 1923. Foto: KLM Aerocarto
Oh ja, zo was het!

Rotterdam van 19TOEN in beeld: Gezicht vanaf het zuiden

Algemeen 1.055 keer gelezen

Rotterdam - De geschiedenis van Rotterdam in de twintigste eeuw (19TOEN) is uiteraard niet exact in 1900 bij de eeuwwisseling begonnen. In deze nieuwe rubriek laten we wekelijks een beeld van Rotterdam uit de vervlogen jaren van de 20e eeuw de revue passeren. Aflevering 1.

In de jaren 1872-1876 werd de Koningshaven gegraven en daarmee werd het Noordereiland afgescheiden van de zuidelijke oever. In 1876 werd de eerste Koninginnebrug (een draaibrug) over de Koningshaven in gebruik genomen (in 1929  kwam de dubbele basculebrug gereed). De aanleg van een spoorbaan naar het zuiden had veel voeten in de aarde gehad, maar kwam ook in datzelfde tijdvak gereed. In 1878 werd de (eerste) Willemsbrug over de Nieuwe Maas in gebruik genomen, naast de in 1877 voltooide (Willems)spoorbrug. Naast de Koninginnebrug kwam later De Hef te liggen, de spoorbrug uit 1927 die in 1993 overbodig werd. 

Het Noordereiland met de (eerste) Willemsbrug en de gelijknamige spoorbrug in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Foto: Nationaal Bureau voor Toerisme

Uit de krant

Uit de krant