De muurschildering, Zonder titel (1961) van de Rotterdamse kunstenaar Louis van Roode. Foto: Aad Hoogendoorn
De muurschildering, Zonder titel (1961) van de Rotterdamse kunstenaar Louis van Roode. Foto: Aad Hoogendoorn

Van de sloop geredde muurschildering wordt in de Doelen onthuld

Algemeen 695 keer gelezen

Rotterdam - Op vrijdag 25 maart om 16.00 uur wordt de muurschildering, Zonder titel (1961), die de Rotterdamse kunstenaar Louis van Roode (1914-1964) maakte voor het voormalige Dijkzigt ziekenhuis, feestelijk onthuld in de Doelen. Het kunstwerk werd door BKOR, programma van CBK Rotterdam, gered van de sloop en is van nu af aan te bewonderen in de foyer van de Willem Burgerzaal.

In verband met de sloop van het voormalige Dijkzigt ziekenhuis werd BKOR gevraagd te adviseren over enkele gebouwgebonden kunstwerken. Daaruit bleek dat de muurschildering van Van Roode een sleutelwerk binnen zijn oeuvre is: onvervangbaar en onmisbaar. 

De Rotterdamse kunstenaar Louis van Roode is één van de meest prominente kunstenaars van de wederopbouwperiode in Rotterdam. Hij vervaardigde vele muurschilderingen en mozaïeken in en aan gebouwen, die een eigen verhaal vertellen over natuur, cultuur, de mens en de kosmos. Dit alles onder invloed van de moderniteit van het naoorlogse Rotterdam. 

In de stad zijn meerdere werken van zijn hand te zien, zoals het mozaïek De reis van Erasmus (1954) aan de Coolsingel of de 57 meter hoge glas-in-betongevel van het voormalige stationspostkantoor uit 1959. Zijn laatste muurschildering maakte hij in opdracht van het gemeentelijke Dijkzigt ziekenhuis. 

Lees verder onder foto.


Foto: Pim Top

Op 6 maart 1960 zegt de kunstenaar over zijn abstracte wandschildering: “Dit is het idee erachter: de vertakkingen drukken een associatie met de natuur uit, maar symboliseren ook eenheid – precies zoals de verschillende afdelingen van een ziekenhuis met elkaar samenwerken. Maar het ontwerp is summier omdat het om de wandschildering zélf gaat. Ik wil niet al teveel plannen en filosoferen om de schildering juist fris en spontaan op de muur te kunnen zetten.”

Restauratietechniek
Na een intensief onderzoekstraject is frescoschilder en restaurator Annelies Toebes erin geslaagd een techniek te ontwikkelen waardoor de wandschildering in 2018 uit het Dijkzigt verwijderd kon worden. Door middel van de restauratietechniek Strappo werd het werk op tien panelen overgezet. Na het handmatig retoucheren en verfijnen van de panelen is als het ware een nieuw beeld ontstaan van het oorspronkelijke kunstwerk.

Architect Dimitri Kruithof kreeg opdracht voor het ontwerpen van het bevestigingssysteem en de montage aan de wand. Filmmaker Christiaan van Schermbeek documenteerde het project van begin tot eind. Hij interviewde verschillende sleutelfiguren over hun visie op het werk van Van Roode én het belang van het behoud van wederopbouwkunst. 

Herplaatsing in de Doelen
De Doelen heeft een aanzienlijke naoorlogse kunstcollectie, waaronder het werk Curved Form (1962) van de wereldberoemde Engelse kunstenaar Barbara Hepworth (1903-1972). De bewaarde muurschildering van Louis van Roode heeft een nieuw thuis gekregen in het nieuwbouw gedeelte, de foyer van de Willem Burgerzaal. De kunstcollectie van de Doelen wordt onder leiding van directeur Janneke Staarink ontsloten voor een breed publiek. Het werk van Van Roode past naadloos in deze visie.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant