Foto: Carel van Hees
Foto: Carel van Hees

Spannende nieuwe kansen: Alida Dors van Theater Rotterdam over de livestream van haar voorstelling R.I.O.T.

Algemeen 131 keer gelezen

Rotterdam - Theatermaker/choreograaf en artistiek directeur van Theater Rotterdam Alida Dors maakt een livestream van haar voorstelling R.I.O.T.. Het wordt niet zomaar een registratie, maar een heel nieuwe ervaring, zowel voor de mensen achter de schermen, als voor het publiek. Dat is niet minder, maar wel anders, vertelt Alida.

Hoe hebben jullie de keuze gemaakt om van R.I.O.T. een livestream te maken, in plaats van een voorstelling in de Grote Zaal? 

Het zat eraan te komen dat de culturele sector nog een tijdje dicht zou zijn vanwege de coronamaatregelen. We wilden - met de hele crew die staat te trappelen om op te treden – niet langer wachten tot het weer kan. Het onderwerp is actueel dus het moest er nu uit, het ‘kindje’ moest geboren worden! Daarom hebben we ervoor gekozen om te zoeken naar een andere vorm om de voorstelling met het publiek te delen. We wilden niet zomaar een camera op een voorstelling zetten die voor een zaal gemaakt is, maar echt een andere vorm vinden. Wat we nu doen is voor ons een manier van interdisciplinair werken, tussen theater en film in. 

Wat zijn de mooiste kansen die je krijgt bij het maken van deze stream?

We gaan bijna volledig live uitzenden, maar we maken wel gebruik van een paar fragmenten die we van tevoren opnemen. Die geven namelijk de mogelijkheid om tussen verschillende locaties te schakelen. In een zaalvoorstelling kan dat natuurlijk niet: alles moet op dat ene podium gebeuren. Als choreograaf ben ik gewend om een voorstelling te richten op wat in theatertermen ‘de vierde wand’ heet. Dat betekent dat een voorstelling zich volledig afspeelt richting het publiek. Dat kan ik nu helemaal loslaten; we kunnen alle kanten op, want dat kan een camera ook. We kiezen er zelfs voor om het theater uit te gaan en andere plekken in de stad te gebruiken. Dat is heel lekker, het geeft allerlei nieuwe mogelijkheden en zorgt ervoor dat ik echt anders kan choreograferen/regisseren. 

Kan je meer vertellen over die plekken in de stad die een rol spelen?

Het is leuker als dat een verrassing blijft, maar de locaties zijn zo gekozen dat je niet direct kan zien waar het is. Je ziet dus eerder een steeg of een pleintje in een wijk, dan de Erasmusbrug of de Coolsingel. Maar de scherpe kijker kan vast herkennen waar het is. Dat maakt het voor de kijker extra interessant.

Lees verder onder de foto.


Foto: Carel van Hees

Moet je als choreograaf zelf op een heel andere manier werken nu?

Voor een deel wel. Voor mij was het nieuw dat ik een storyboard moest maken. Dat zijn kleine tekeningen waarin je schetst hoe het beeld eruit moet zien. Zo laat je zien uit welk perspectief er gefilmd wordt en waar de dansers staan. Dat had ik nog nooit eerder op deze manier gedaan, dus dat heb ik mezelf aangeleerd. Op technologisch gebied kijk ik zelf mijn ogen uit af en toe! We hebben als theater in coronatijd minder kunnen produceren en minder kunnen tonen. Daardoor hebben we meer tijd dit soort “innovatieve” projecten uit te proberen. 

Is het voor de dansers ook anders?

Jazeker, zij dansen deels op een andere locatie en niet op een podium. En voor een camera in plaats van voor een fysiek aanwezig publiek. Dat vraagt van hen echt een andere techniek, een andere manier van performen. Je kan het vergelijken met acteren, wat ook heel anders is voor een camera dan op het toneel. 

Tweeëneenhalf jaar geleden begon je met het maken van R.I.O.T. Hoe heeft de voorstelling zich ontwikkeld in die tijd?

De actualiteit heeft de voorstelling veranderd. Toen ik begon wilde ik een voorstelling maken over de emoties en de dynamieken achter een riot, een rel of opstand. Op dat moment voelde het meer als een soort waarschuwing voor iets dat eraan kwam. De Black Lives Matter-beweging was nog niet wereldwijd bekend en van corona hadden we nog nooit gehoord. Maar ik wilde laten zien dat ik tegenstellingen in de maatschappij zag groeien. In dat opzicht heeft de tijd ons een beetje ingehaald, want nu zie je op bijna elk journaal wel een opstand of demonstratie voorbijkomen. Daarom heb ik wel even getwijfeld, want moeten wij het er dan ook nog over hebben in het theater? Maar ik kwam tot de conclusie dat we dat juist wel moeten doen. Juist nu mensen steeds meer tegenover elkaar staan op een steeds hardere manier. De voorstelling die we nu aan het publiek laten zien, gaat over een volgende stap. Daarbij staat R.I.O.T. voor ‘Ready In Order To’, dus klaarstaan om iets te doen. Een riot is een krachtige manier om gezamenlijk je stem te laten horen, en nadat je die onvrede geuit hebt, hoe ga je dan verder? Wij als mensen zijn sterker als we samen optrekken en ik roep ertoe op om elkaar op te blijven zoeken. Dat is die volgende stap. 

Lees verder onder de foto.


Foto: Carel van Hees

Wat kunnen de kijkers van de stream straks verwachten?

Een registratie als die van ons heb ik nog niet eerder gezien. Het onderwerp en de beelden sluiten heel goed op elkaar aan. Je ziet een deel dat zich buiten in de stad afspeelt en een meer poëtisch en theatraal deel dat in de zaal gefilmd wordt. Er is superlekkere muziek, speciaal voor de voorstelling gemaakt, en prachtige dans, door een heel mooi team van dansers uitgevoerd. De dansers zijn echt een blessing, zij begrijpen zo goed waar de voorstelling over gaat en kunnen het verhaal daardoor heel overtuigend brengen. Dat is goud waard! 

Wat hoop je te bereiken met de livestream?

Het is mooi hoe niet alleen ik zelf, maar ook onze hele organisatie uitgedaagd is met dit project. We denken op een nieuwe manier na over hoe we onze voorstellingen maken en dat geeft energie. Voor het publiek hoop ik dat het een frisse blik geeft op wat een stream van een voorstelling kan zijn. Het is een eenmalige uitzending, dus het moet in een keer lukken. Dat is spannend, maar ook fijn: we werken echt naar dat ene moment toe. Ik verheug me op het moment dat het in elkaar klikt en vleugels krijgt. En het liefst wil ik dat moment natuurlijk delen met heel veel kijkers. 

Theater Rotterdam: Alida Dors

R.I.O.T. Outside the box - livestream

Maandag 7 februari 20.00 uur

Bestel je kaartje (pay what you can) op www.tr.nl/riot

Uit de krant