Aanpassingen gaan zorgen voor kortere tijd van gesloten slagbomen en het passeren van de metro. Foto: zoom.nl/hoppenbrouwers
Aanpassingen gaan zorgen voor kortere tijd van gesloten slagbomen en het passeren van de metro. Foto: zoom.nl/hoppenbrouwers

Overweginstallaties metrolijnen in Prins Alexander minder lang dicht waardoor verkeer beter doorstroomt

Algemeen 1.380 keer gelezen

Rotterdam - Op verzoek van wijkraad Oosterflank heeft de Gemeente aan de RET gevraagd of de dichtligtijd voor de overgangen van metrolijnen A, B en C in de wijk overeenkomt met de nationale richtlijnen hiervoor en wat er aan verbeterd kan worden. De RET gaf allereerst aan dat in het geval er meerdere metro’s kort achter elkaar rijden, de slagboominstallatie dicht blijft, ondanks dat er mogelijk een korte tijd groen kan worden gegeven. 

De RET komt daarom met een softwareverbetering in het voorjaar van 2024 waardoor het systeem bij meerdere metro’s wel beter zou moeten kunnen functioneren zodat in sommige gevallen de overweg wel open kan tussen twee metropassages kort op elkaar.

Ook blijkt dat in sommige gevallen er meer tijd tussen het sluiten van de slagboom en het passeren van de metro zit dan volgens de richtlijnen noodzakelijk. Met name als het bijvoorbeeld gemiddeld genomen 20 seconden duurt nadat de slagbomen dicht zijn voordat een metro passeert, is dit een afwijking die zorgt voor het onnodig dicht zijn van de overweg. 

In het voorjaar van 2024 voert de RET de softwareverbetering door waardoor het systeem beter rekening houdt met actuele ‘halteertijden’ en daadwerkelijke snelheden. Ook mogen bestuurders dan harder gaan rijden zodat ze eerder bij de overweg zijn en deze ook weer eerder open kan.

Beide aanpassingen moeten zorgen voor een kortere tijd van gesloten slagbomen en het passeren van de metro.

Verkeerslichten

Daarnaast hebben alle overwegen ook te maken met verkeerslichten. Deze verkeerslichten zijn in beheer bij de gemeente Rotterdam. De verkeerslichten worden door de overweginstallatie van de RET op rood gezet bij de passage van een metro. Pas als de slagbomen weer volledig open zijn kan het verkeerslicht op groen. 

Soms gebeurt het dat net voor de volledige opening de Prins Alexanderlaan groen licht heeft gekregen, wat voor irritatie bij weggebruikers die de overweg passeren zorgt. Er zal, door middel van een aangepaste verkeerslichtenregeling als test bij de overgang Grote Beer, onderzocht worden of er sneller na een metropassage een kruisende verkeersrichting op groen gezet kan worden. De verwachting is dat dit voor het eerste kruispunt in het voorjaar van 2024 kan worden doorgevoerd. Mocht deze verbeterde afstelling van de verkeerslichten werken, dan zal dit op alle overwegen in Prins Alexander toepast worden.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Het laatste nieuws

Uit de krant