Foto: Elizabeth Wattimena
Foto: Elizabeth Wattimena

Zorgen, verdriet, problemen: de Luisterlijn wordt vaker gebeld dan ooit

Algemeen 154 keer gelezen

Rotterdam - Er wordt steeds vaker gebeld naar de vrijwilligers van de Luisterlijn. Dag en nacht bieden zij een luisterend oor aan mensen met zorgen, verdriet en problemen. Via chat, telefoon en e-mail. In november en januari start er een training om nieuwe vrijwilligers op te leiden in Rotterdam. De Luisterlijn is op zoek naar mensen die hieraan willen meedoen.

De Luisterlijn wordt vaker gebeld dan ooit. In 2021 beantwoordden de vrijwilligers van de Luisterlijn bijvoorbeeld tien procent méér telefoontjes dan in diezelfde periode vorig jaar. Het aantal vrijwilligers is te laag om de groei te kunnen opvangen, daarom is versterking welkom. Zij krijgen een professionele training en begeleiding. 

Gerben, een van de vrijwilligers uit Rotterdam vertelt: “Ik heb juist voor dit vrijwilligerswerk gekozen omdat ik iemand kan helpen met mijn luisterende oor, in een persoonlijk en vertrouwelijk gesprek. Door echte aandacht te geven en de juiste vragen te stellen, kan ik mensen op hun gemak stellen. Dan komen ze de dag net even wat beter door. Daarnaast is het heerlijk iets voor een ander te kunnen betekenen.’’ Een andere vrijwilliger vult aan: ‘’We bieden geen hulp, maar door alleen al te luisteren, kun je het verschil maken.”

De Luisterlijn is al 60 jaar dé organisatie in Nederland die anonieme hulp op afstand biedt. Vanuit 28 locaties voeren zo’n 1.500 vrijwilligers dag en nacht bijna 350.000 anonieme gesprekken per jaar, via telefoon, chat en e-mail. Deze vrijwilligers worden goed geschoold en continu begeleid. Kun jij goed luisteren en heb je interesse? Meld je dan via www.deluisterlijn.nl

Kijk voor meer informatie op www.deluisterlijn.nl/vrijwilligerswerk.

Uit de krant

Uit de krant