Afbeelding
Foto: Bron: Meltwater

Feyenoord op social media nu al kampioen

Sport 88 keer gelezen

Rotterdam - Zondag aanstaande staat de kraker Ajax – Feyenoord op het programma. Als Ajax nog aanspraak wil maken op de titel moeten de Amsterdammers de klassieker winnen. Meltwater analyseert hoe de titelstrijd tussen de grootmachten zich online afspeelt. Het resultaat is helder: online is Feyenoord kampioen.

Belangrijkste uitschieters

Sinds duidelijk is dat Feyenoord dit seizoen serieus meedoet om de bovenste plekken, domineert de stadionclub de online berichtgeving. Feyenoord wordt in 21.504 artikelen genoemd als favoriet voor de titel, bij Ajax gaat dit om 6.160 artikelen. Een van de belangrijkste uitschieters is te zien op 25 september. Feyenoord behaalt dan de zevende overwinning op rij en de speculaties over een kampioenschap op social media barsten los. Ajax-fans geven een eigen twist aan de overwinningsreeks. Er wordt plagend gerefereerd aan de vorige seizoenen waarin Feyenoord zeven overwinningen op rij boekte: Ajax werd dan telkens kampioen.

Media exposure in de titelstrijd

Andere belangrijke uitschieters zijn 23 oktober (gelijkspel bij de klassieker, Dirk Kuijt spreekt voor het eerst titelaspiraties uit) en 18 december (gelijkspel tussen Ajax en PSV). Door het puntverlies van Ajax wordt Feyenoord dan op social media genoemd als dé kampioenskandidaat. De laatste uitschieters op 26 februari (Feyenoord wint met 2-1 van PSV), 5 maart (Ajax speelt gelijk tegen Groningen) en 19 maart (Ajax speelt gelijk tegen Excelsior) lijken de strijd definitief in het voordeel van Feyenoord te beslissen.
 

Sentiment Giovanni van Bronckhorst in de titelstrijd
Van Bronckhorst wordt in 87,9% van alle berichten (313 in totaal) positief in verband gebracht met de titel. Opvallend genoeg scoort Bosz stukken minder bij de supporters: hij behaalt op basis van 358 berichten een positieve score van 53,9%. Fans lijken het Bosz kwalijk te nemen dat hij het met Ajax minder goed doet in de titelstrijd. Over Van Bronckhorst wordt nauwelijks negatief geschreven. Hij wordt juist geroemd vanwege het feit dat de stadionclub kans maakt op de eerste landstitel sinds 1999.

Routinier wint het van toptalent

In de berichtgeving is er ook de nodige aandacht voor de Deense spitsen van de titelkandidaten. Nicolai Jørgensen is momenteel topscorer van de Eredivisie met 19 doelpunten, terwijl Kasper Dolberg het met 13 doelpunten ook helemaal niet slecht doet. Jørgensen wordt echter veel nadrukkelijker als kampioenenmaker beschouwd. Van alle berichten waarin een van de spitsen in verband wordt gebracht met het kampioenschap eist Jørgensen maar liefst 86,6% van het totaal op. Zijn naam wordt dan genoemd in combinatie met het woord ‘kampioen’, ‘schaal’ of ‘titel’. Waar Dolberg in november nog wel werd genoemd als kampioenenmaker heeft Jørgensen deze eer gedurende het hele seizoen verdiend. Jørgensen scoort zijn belangrijkste piek op 8 oktober, als hij de media vertelt dat de eigenaar van een kledingwinkel hem heeft beloofd dat hij gratis mag shoppen als Feyenoord kampioen wordt.


Over Meltwater

Meltwater monitort en analyseert online data. Met de nieuwste technologie filtert Meltwater de gegevens van miljarden openbare digitale bronnen. Dankzij realtimeanalyse zijn klanten beter en sneller in staat goed geïnformeerde beslissingen te nemen die groei en ontwikkeling stimuleren. Meltwater is van oorsprong een Noors bedrijf dat zich sinds 2001 specialiseert in data analyse. Het bedrijf heeft wereldwijd 56 kantoren. Nederlandse klanten worden bediend vanuit Amsterdam.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Het laatste nieuws

Uit de krant