Foto: Diergaarde Blijdorp

Diergaarde Blijdorp: 'We kunnen het echt niet meer alleen aan'

De coronamaatregelen hebben een groot gat in begroting van Diergaarde Blijdorp geslagen en het voortbestaan van de dierentuin is in het geding. Daarom start de dierentuin dit zomerseizoen een campagne met de slogan ´Ik ben een Blijdorpert´.

Diergaarde Blijdorp is een stichting zonder winstoogmerk. Alles wat in normale tijden verdiend wordt, wordt geïnvesteerd in het behoud van waardevolle natuur, zowel binnen de omgeving van de Diergaarde als in het wild. Maar de sluiting om het coronavirus te stoppen en de beperkte heropening hebben een groot gat geslagen in de begroting. 'We zetten alle zeilen bij, maar nu is het punt gekomen dat we het echt niet meer alleen aan kunnen', zegt Blijdorp directeur Erik Zevenbergen. 'Daarom vragen we iedereen die de Diergaarde een warm hart toedraagt: Help mee, steun onze dierentuin.”

Brede Steun
'Alle steun die we al kregen van ons publiek, van onze omgeving, is hartverwarmend. Maar we hebben een heel groot gat te dichten, niet van tonnen, maar van miljoenen', aldus Zevenbergen.
De Diergaarde kon al rekenen op de steun van de Vereniging Vrienden van Blijdorp, die een campagne startte om donaties voor specifieke projecten te werven. En veel abonnementhouders hebben in de sluitingsperiode afgezien van compensatie en gewoon hun abonnement door laten lopen. Zelf vroeg Blijdorp steun met de actie #Samensterk waarbij een entreeticket voor de Diergaarde verdubbeld werd met een entreeticket voor de zorg en kwetsbare kinderen. Ook heeft Diergaarde Blijdorp natuurlijk een beroep mogen doen op de landelijke NOW-regeling.

Masterplan 2030 ‘Natuurlijk in Blijdorp’
Vlak voor de start van de crisis, op 8 maart van dit jaar, kondigde Diergaarde Blijdorp nog ambitieuze plannen aan voor de periode tot 2030. Natuurbehoud staat daarin centraal. Zo ook de restauratie van de laatste zes (van de eenentwintig) unieke rijksmonumenten. Een investering van 100 miljoen over een periode van 10 jaar is nodig om de ambities te realiseren. “Het Masterplan blijft onze leidraad naar de toekomst. Daar staan we nog volledig achter, maar het vergt wel creativiteit en veel steun van buitenaf om weer terug op het pad richting 2030 te komen. Diergaarde Blijdorp had een gezonde bedrijfsvoering en ik ga er vanuit dat we ook hier weer bovenop komen. We zijn een Rotterdamse ontmoetingsplaats en een groene oase in een wereldstad. Een plek waar menigeen leert houden van de natuur en waar vanuit belangrijke programma’s worden geïnitieerd en volbracht om unieke dieren en planten te behouden.”

Helpen
De Diergaarde heeft haar bezoekers, Vrienden en partners nodig om deze moeilijke tijd door te komen. Blijdorperts kunnen hun betrokkenheid tonen door een donatie te doen, maar ook door anderen aan te sporen om een abonnement te nemen en zo 'Blijdorpert' te worden. Zie hier hoe jij kunt laten zien dat je je een Blijdorpert voelt: diergaardeblijdorp.nl/Blijdorpert/

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden