Foto:

TikTok-tieners middelpunt in nieuw Kunsthal-programma

Rotterdam - In samenwerking met een 'MatchMaker', een Rotterdamse culturele smaakmaker, gaat de Kunsthal een 'performance' (Hype House) streamen die het populaire internet-platform TikTok als uitgangspunt heeft. 


Hype House wordt op zaterdag 18 juli door een 28-koppig 'TikTok-kordon' live uitgevoerd bij de Kunsthal en zal gefilmd, gestreamd en natuurlijk getiktokt worden. Het is de eerste editie van Kunsthal MatchMaker waarbij een creatieveling samenwerkt met makers uit andere disciplines. Ellie Uyttenbroek is de eerste MatchMaker. Samen met haar team ontwikkelt zij een online/offline performance met de dynamiek van de populaire TikTok-app als uitgangspunt.

Uyttenbroek werkt voor de performance onder meer samen met Joeri Woudstra (regie en sounddesign) en Pia Canales (casting en research). Schrijver en dichter Marieke Lucas Rijneveld draagt een gedicht voor ter begeleiding van de 28 Rotterdamse TikTok-tieners, gecoacht door danser Giorgio Lepelblad uit Scapino’s Young Talent Program. 

Dit massale TikTok-kordon speelt op zaterdag 18 juli live de performance op de roostervloer voor de Kunsthal. De performance wordt gezamenlijk ontwikkeld, geproduceerd en gerepeteerd, waarbij het maakproces tegelijkertijd door het team van VideoAgency wordt gevolgd en vastgelegd. Het publiek krijgt zo een kijkje achter de schermen.

Bliksemdansjes

Voor Uyttenbroek was het direct duidelijk dat TikTok het middelpunt van de performance moet gaan worden. “Ik geloof sterk dat dit snel groeiende, energieke platform in de toekomst steeds meer de toon aangeeft. Een groot deel van de huidige generatie tieners is vergroeid met het medium en geneert zich niet om ‘te pas en te onpas’ bliksemdansjes op te voeren in de openbare ruimte; offline en online. Maar dit spontane medium kan juist ook goed worden ingezet om geregisseerde, artistieke inhoud te tonen. Fantastisch om te experimenteren met deze cast van jonge, creatieve TikTokkers, en een ‘dreamteam’ van creatieve makers”, vertelt Uyttenbroek.

Kunsthal directeur Nathanja van Dijk licht toe: “Het idee achter MatchMaker is ontstaan toen de Kunsthal vanwege de coronamaatregelen tijdelijk gesloten was voor publiek. Maar of onze hallen nu open of dicht zijn en de Kunsthal met veel of met weinig bezoekers gevuld mag zijn, binnen Kunsthal LIVE zijn we altijd bezig ons publiek op nieuwe manieren in contact te brengen met creatieve makers, onze samenwerkingspartners. Deze eerste spannende editie met Ellie Uyttenbroek en haar prachtige team smaakt wat mij betreft nu al naar meer.” 

Volg het project via www.kunsthal.nl/MatchMaker

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden