Rene en Nancy geven het goede voorbeeld. Recreëren aan de Nieuwe Maas (en óp het water) is één van de speerpunten in een nieuwe zomercampagne van de gemeente. (Foto: Caro Linares)
Rene en Nancy geven het goede voorbeeld. Recreëren aan de Nieuwe Maas (en óp het water) is één van de speerpunten in een nieuwe zomercampagne van de gemeente. (Foto: Caro Linares) (Foto: )
#NLstartop

Rotterdam hoopt op zomer vol toeristen uit eigen land

Rotterdam - De gemeente Rotterdam wil komende zomer toeristen trekken. Uit eigen land. Vooral in de buitenruimte, en zoveel mogelijk verspreid door de stad. Zodat alles coronaproof is. Wanneer de zomer geslaagd is? 'Als Rotterdam zoveel mogelijk bezoekers mag verwelkomen als verantwoord is met het oog op de coronamaatregelen.'

door Emile van de Velde

De zomercampagne van de gemeente werd twee weken geleden bekendgemaakt in de Voorjaarsnota van het stadsbestuur. Als één van de vele plannen om juist nu extra te investeren in de stad, juist in tijden van crisis. En wat past daar, met een heerlijke zomer (we verwachten zon, en de coronamaatregelen zijn snel een stuk soepeler geworden) in aantocht, beter bij dan toerisme? De sector die de laatste jaren zo spectaculair groeide in onze stad?

Die aanhoudende groei viel in maart in één klap stil, zoals het hele leven. En dat terwijl bezoekers van onze stad goed zijn voor een totale besteding van 93 miljoen euro op jaarbasis. En de vrijetijdssector Rotterdam ruim 24.000 banen oplevert...

Een zomercampagne dus. Waarover Rotterdam Partners snel meer bekend zal maken. Rotterdam Partners focust zich normaal gesproken op de internationale marketing en promotie van de stad. Gezien de internationale beperkingen op het gebied van reizen, is dat nu anders. Rotterdam Partners en de gemeente Rotterdam kiezen dit jaar voor een regionale en nationale campagne.

Want wie gaat er nu nog met een fijn gevoel vliegen? Met al die drukte en lange rijen op vliegvelden, en in amper coronaveilige vliegtuigen? Naar mooie stranden in landen waar je behoorlijk vast komt te zitten bij een eventuele coronauitbraak? Nee, dan toch liever Rotterdam, zullen Drenten, Limburgers en Friezen op dit moment denken. Wij geven ze geen ongelijk, wij blijven sowieso liever in de mooiste stad van de wereld.

Het coronavirus heeft ervoor gezorgd dat de zomercampagne zich vooral gaat richten op de buitenruimte. Toeristen kunnen slenteren langs onze beeldenroutes, of architectuurwandelingen maken. Ook promoot de komende campagne de natuur in en rondom de stad en kunnen bezoekers onontdekte plekken ontdekken. Een ander speerpunt wordt varen op de Nieuwe Maas of hangen op de vergrote terrassen van onder meer Haug, A La Plancha en Prachtig langs diezelfde Nieuwe Maas.

En die terrassen, die zullen hopelijk overál in de stad voller stromen. Er zijn vele honderden houten vlonders neergelegd om extra ruimte te creëren. Zodat onze horecaondernemers toch nog wat centjes extra kunnen verdienen na de maanden van gedwongen sluiting.

#NLstartop

Ondanks corona zaten ondernemers niet stil. Nu de maatregelen versoepelen, zien we het creatieve resultaat en hoe onze ondernemers de economische pols van Nederland weer sneller laten kloppen. Deze ondernemers zetten wij in de spotlights met de actie #NLstartop.

Komende weken

Deze weken heeft onze actie #NLstartop steeds een ander thema. We maakten al veel verhalen over horeca en retail. En deze week staan toerisme en recreatie centraal, Volgende week besteden we extra aandacht aan cultuur. Omdat we van Rotterdam houden, en omdat we juist nu die liefde willen laten zien.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden