Hoofd Sport & Dans Ton Velberg, Lars Wagenaar (links) en Roma Blokker zien veel voordelen van online lessen. (Foto: Emile Hilgers)
Hoofd Sport & Dans Ton Velberg, Lars Wagenaar (links) en Roma Blokker zien veel voordelen van online lessen. (Foto: Emile Hilgers) (Foto: )

Topsporters van Thorbecke zijn enthousiast over online onderwijs en hopen op vervolg

Rotterdam - Bij Thorbecke Voortgezet Onderwijs hopen veel topsportleerlingen dat de online lessen, die door de coronamaatregelen versneld zijn opgestart, een vervolg krijgen. “De meesten trainen bij regionale talentencentra of nationale selecties”, verklaart Ton Velberg, hoofd Bureau Sport & Dans. “Zij hebben bij online onderwijs minder reistijd en kunnen lessen die ze moeten missen online inhalen.”

“We waren al aan het kijken of we voor de topsport online onderwijs zouden kunnen invoeren”, vervolgt Velberg. “Door de lockdown is dat in een stroomversnelling gekomen. “Het programma hadden we al: MS Teams. Toch was het voor de docenten best even schakelen. Sommigen hadden nog geen idee hoe het digitaal lesgeven zou gaan. Maar binnen een week nadat we dichtgingen, waren de eerste lessen al online.”

Inmiddels zijn volgens Velberg veel docenten enthousiast. “Voor degenen die er aanvankelijk sceptisch over waren, was het een eyeopener. Ze merkten dat er veel meer mogelijk is dan ze dachten. Een nadeel is wel dat je als docent niet alle leerlingen in beeld hebt, en dat er minder interactie is, ook tussen de leerlingen. Je mist ook de sociale contacten buiten de les. Het is hier niet alleen een leerfabriek.”

Hoe de topsportleerlingen het online onderwijs ervaren hebben, vertellen Roma Blokker (Rugby Club Delft en Rugby Academy ZuidWest) en Lars Wagenaar (Maximus Tennis Zwijndrecht en nationale selectie KNLTB).
“Voor mij was het fijn dat ik niet zo veel meer hoefde te reizen, ook omdat de trainingen in Den Haag stopten”, zegt Roma. “Per saldo kreeg ik meer tijd om te leren en om fysiek aan te sterken. Meer rust om voldoende te slapen en te eten. Online kan ik me beter concentreren dan op school, waardoor ik niet ben achtergeraakt maar juist ben ingelopen.”

Lars zegt dat hij altijd al zelfstandig was qua leren, maar dat ook hij veel voordeel heeft gehad van het online leren. “Mijn tennis is verbeterd doordat ik meer kon trainen. Ik vond de online lessen heel prettig. Eerst vijftien minuten uitleg en daarna voor jezelf werken. Je kan ook vragen stellen tijdens de livestream.”

Of Thorbecke het online onderwijs structureel kan aanbieden, is nog onderwerp van gesprek. Velberg: “We zouden, nu we aan het verbouwen zijn, een speciale ruimte kunnen inrichten voor de livestreams en het opnemen van de lessen.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Rotterdam Topsport. Coördinatie: Lisette Eijgelsheim en Daniëlle Strijbosch. Tekst: Emile Hilgers.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden