Meer ruimte voor fietsers en voetgangers bij de Erasmusbrug.
Meer ruimte voor fietsers en voetgangers bij de Erasmusbrug. (Foto: Make It Happen/Iris van den Broek)

Auto's leveren rijstroken bij Erasmusbrug in aan fietsers en voetgangers

Rotterdam - Fietsers en voetgangers krijgen rondom de Erasmusbrug vanaf vandaag (maandag 25 mei) meer ruimte om over te steken en voor te sorteren bij verkeerslichten. Het aantal rijstroken voor auto’s vermindert zowel aan de noord- als de zuidkant en fietsers en voetgangers krijgen de vrijgekomen ruimte. Voor auto’s verandert de route niet, er is wel minder ruimte. Eenmaal op de brug blijft de situatie hetzelfde.

Aan de zuidkant van de Erasmusbrug is er op de Erasmusbrug, de Posthumalaan en op de Wilhelminakade een rijstrook voor rechtsaf afgesloten voor auto’s. Daar hebben fietsers nu meer ruimte om bij stoplichten te wachten. 

Aan de noordkant vervalt op de Schiedamsedijk een rijstrook voor het oversteken van de Erasmusbrug, omdat er aan de voet van de Erasmusbrug in de zuidelijke richting ook een rijstrook minder is. Op het Vasteland is een rijstrook voor het oprijden van de Erasmusbrug gereserveerd voor fietsers. 

Fietsers gaan op de Erasmusbrug weer terug naar het fietspad. Op de Erasmusbrug blijven twee rijstroken voor auto’s beschikbaar. 

Volgens wethouder Bokhove is de extra ruimte hard nodig: “In 2019 reden er op een werkdag gemiddeld 14.500 fietsers over de Erasmusbrug. We hebben eerder al de stoplichten anders afgesteld, waardoor fietsers en voetgangers meer en langer groen kregen. Nadeel was dat er soms groen voor meerdere rijrichtingen tegelijk was waardoor fietsers elkaar bij het oversteken moesten kruizen of passeren. We maken nu extra ruimte, zodat fietsers en voetgangers ruimte voor elkaar kunnen maken om veilig over te steken.”

Het verkeersexperiment aan de voet van de Erasmusbrug is onderdeel van de van de Rotterdamse Mobiliteitsaanpak. Binnenkort volgt nog een experiment rondom de Maastunnel om de luchtkwaliteit rondom de Maastunnel te verbeteren. Aan het begin van het volgend schooljaar start een experiment met een veiligere schoolomgeving. Eerder begon al een experiment om het doorgaande verkeer door het Oude Westen te verminderen door afsluitingen op het Kruisplein en het Eendrachtsplein. 

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden