De bouw van de metrotunnel onder de Coolsingel in de jaren '60 | Foto: ANP
De bouw van de metrotunnel onder de Coolsingel in de jaren '60 | Foto: ANP

Hoe Station Beurs veranderde in Station Blaak en even verderop de drukste plek van Rotterdam werd

Rotterdam - In een kakelverse aflevering van de leukste rubriek van indebuurt Rotterdam vertelt onze collega Wouter Vocke deze week over Station Beurs. Over hoe dat station eerst veranderde in Station Blaak, zelf verhuisde en daarna het drukste OV-knooppunt van Rotterdam werd.

'Nu reis je vanaf Rotterdam Centraal naar alle hoeken van Nederland.', schrijft Wouter. 'Maar ooit was dit niet het geval! Rotterdam had voor de oorlog maar liefst vier verschillende (eind)stations. Vanaf Station Maas nam je de trein naar Gouda en Utrecht. Wilde je naar Den Haag of Scheveningen? Dan moest je op Station Hofplein de trein pakken. Vanaf Station Delftsche Poort (op de foto hieronder) nam je de trein richting Schiedam en Amsterdam en op Station Beurs kon je op de trein naar Dordrecht stappen – over de Nieuwe Maas en de Hef.'

'Na de oorlog werd besloten om Rotterdam niet in de oude glorie te herstellen, maar om een nieuwe, moderne stad te bouwen. De Coolsingel moest dé verkeersader door de stad blijven, maar wel met een betere doorstroming. Het drukke Hofplein moest plaatsmaken voor een grote rotonde en de verschillende treinstations gingen ook op de schop. Waar station Delftsche Poort stond kwam het nieuwe centraal station – vanaf daar gingen in 1953 ook de treinen naar Gouda en Utrecht. Het Maasstation werd hierdoor overbodig. Dit station stond waar vandaag de dag Tropicana staat, de Rhijnspoorkade langs de Maasboulevard (ook een nieuwe verkeersader sinds de jaren '60) herinnert nog aan de oude spoorlijn.'

'Station Beurs lag sinds 18 midden in de stad, hier liep het spoor boven de grond (uniek eind 19e eeuw!) en ging het treinverkeer over de rivier richting Rotterdam-Zuid en Dordrecht. Na het bombardement was het oude beursgebouw verdwenen en het station zwaar beschadigd. In de nieuwe stadsplannen werd de Blaak gedempt en moest dit een verkeersader worden die aansloot op de Coolsingel, die op zijn beurt werd doorgetrokken naar de Schiedamsedijk. Weg met die oude grachten, zullen ze gedacht hebben. Het oude Station Beurs veranderde in Station Blaak. En het nieuwe station Beurs? Dat kwam een stukje verder te liggen op een nieuw bedacht knooppunt.'

'Tussen de verkeersaders Westblaak, Schiedamsedijk en Coolsingel kwam het nieuwe kruispunt met de naam Churchillplein te liggen. Onder het nieuwe plein werd al rekening gehouden met een metrostation, want: bij al die nieuwe plannen hoorde natuurlijk ook een hypermoderne metroverbinding. In 1968 werd de Rotterdamse metro geopend door prinses Beatrix (van Noord naar Zuid) en het nieuwe Station Beurs was één van de stations. Midden op de nieuwe Coolsingel. Tot eind jaren '90 heette het metrostation van oost naar west halte Churchillplein! Maar welke lijn je tegenwoordig ook neemt: het heet nu allemaal Beurs. '

Lees meer bij indebuurt Rotterdam!.

Meer berichten