Musica Temprana
Musica Temprana (Foto: Eduardo Hernández Pérez)

Música Temprana voert Misa Criolla van Ramírez uit

Rotterdam - Dit bericht is ingestuurd op dehavenloods.nl. Iedere Rotterdammer kan zelf een bericht met foto via 'Schrijf mee' op onze site zetten!

Música Temprana presenteert in december de concertserie Misa Criolla. Het ensemble, onder leiding van Adrián Rodríguez Van der Spoel, is toonaangevend in het ontsluiten van Latijns-Amerikaanse barokmuziek. De Misa Criolla, een Spaanstalige katholieke mis, werd in 1964 geschreven door de Argentijnse componist Ariel Ramírez (1921 – 2010). Voor Música Temprana is de verbinding van de Misa met oude muzikale tradities het essentiële uitgangspunt van deze concertserie. Het ensemble kiest voor een geografische focus waarbij nieuw ontdekte oude muziek uit Mexico en Guatemala wordt gepresenteerd. Het concert vindt plaats in Rotterdam op 16 november om 20:15 uur in de Hillegondakerk.

De Misa Criolla van componist Ariel Ramírez was de eerste van een nieuw muziekgenre: niet eerder bestond er een volwaardige Rooms-Katholieke mis gebaseerd op Latijns-Amerikaanse volksmuziek. Vóór 1964 had Ramírez nooit blijk gegeven van enige religieus-muzikale belangstelling. De aanleiding ervoor was dan ook onverwacht en opmerkelijk én lag in Europa. In 1959 reisde de componist naar Duitsland waar hij twee nonnen leerde kennen die in de oorlog met risico voor eigen leven Joden redden uit de handen van de nazi’s. Dat bracht hem op het idee ter ere van hen muziek voor een eenvoudige gebedsdienst te schrijven. Hij vroeg drie priesters de Latijnse mis voor hem in het Spaans te vertalen.

Ramírez entte zijn mis voor tenor, koor en orkest op een breed scala aan elementen uit de volksmuziek. Zo schreef hij onder meer de bombo (Argentijnse trom), de charango (kleine gitaar) en de kena (fluit) voor, en voor elk van de vijf vaste delen van de mis koos hij een karakteristiek dansritme als basis. Voor het Kyrie gebruikte hij ritmes van de indianen in de noordelijke Andes, voor het Gloria de opgewekte yaravi, en voor het Credo de feestelijke chacarera: de belangrijkste Argentijnse dans met een opzwepend ritme. Het Sanctus is een subtiele variant op de carnavalito, een knipoog richting Bolivia, en in het afsluitende Agnus Dei klinkt het ritme van de melancholieke milonga van de pampa’s.

‘Música Temprana (…) voert deze muziek zo overtuigend en puntgaaf uit, dat je weet: ja, zó moet het klinken.’ -LUISTER juni 2017 over de cd Misa Criolla.

Zie voor kaartverkoop en informatie: www.musicatemprana.nl

Meer berichten