De Maashaven, als je 'm voor driekwart dempt, is er plek voor duizenden woningen. Aldus een plan van Kevin van Eikeren van de PvdA.
De Maashaven, als je 'm voor driekwart dempt, is er plek voor duizenden woningen. Aldus een plan van Kevin van Eikeren van de PvdA. (Foto: )

'Demp de Maashaven en bouw er woningen'

Rotterdam - Wat gaan we toch doen met de twee binnenhavens op Zuid? De Maas- en de Rijnhaven, die ooit zo belangrijk waren, maar die er sinds het verdwijnen van de havenactiviteiten naar buiten de stad wat leeg bij liggen? Nou, (gedeeltelijk) dempen en woningen bouwen bijvoorbeeld. Aldus Kevin van Eikeren van de PvdA in een plan om een schiereiland in de Maashaven aan te leggen.

door Emile van de Velde

Nu 121 jaar later is het tijd om de Maashaven terug te geven aan Rotterdam, vindt de Rotterdamse PvdA. Vroeger lagen de binnenvaartschepen er met rijen dik, maar de oude zeehaven heeft zijn functie vrijwel volledig verloren. Al járen wordt er nagedacht over een nieuwe functie (net als over de Rijnhaven trouwens, maar dat is een ander onderwerp).

Omdat er in Rotterdam komende jaren duizenden woningen bijgebouwd moeten worden (18.000 in vier jaar, maar ook daarna nog veel meer, Rotterdam, groeit waarschijnlijk richting 700.00 inwoners), denkt Van Eikeren twee vliegen in één klap te slaap: eindelijk een nieuwe bestemming voor de Maashaven, én duizenden nieuwe woningen. 'Als je weinig grond hebt om te bouwen, moet je er nieuwe grond bij maken.'

'Wij zien een opgespoten schiereiland voor ons dat de Maashaven in loopt vanaf de Maashaven Oostzijde tot de Sumatraweg op Katendrecht. Hier kunnen met gemak 4.000 tot 8.000 woningen gebouwd worden in de categorieën sociaal, midden en hoog.' De bedoeling is dat het woningen worden in de categorieën sociaal, midden en hoog.

Het nieuwe schiereiland moet goed toegankelijk zijn vanuit Tarwewijk, Katendrecht, Afrikaanderwijk. Vanuit de Tarwewijk (en de rest van Charlois) moet er door het drooggelegde deel een verbinding komen zodat je daarvandaan sneller op Katendrecht én in in het centrum van de stad kunt komen. Richting Afrikaanderwijk kan de gedempte Maashaven zorgen voor een drukkere Afrikaandermarkt, met de Pretorialaan als winkelstraat.

Hoewel de Maashaven de functie van vroeger dus allang kwijt is, liggen er nog steeds binnenvaartschepen aangemeerd. Voor hen moet er in het plan ook plek zijn. Van Eikeren vindt het van belang dat een deel van de havenfuncties behouden blijft. Binnenvaartschippers moeten nog aan de kop van het schiereiland kunnen liggen en aan de Maashaven Zuidzijde kant kan een opening gelaten worden voor schepen om te laden en lossen. Op die manier kunnen én de economische activiteit, én het historische karakter behouden blijven. In gesprek met het Havenbedrijf en binnenvaart zal gekeken moeten worden hoe deze functie gecombineerd kan worden met een aantrekkelijk woonklimaat en (getijden) park dat sowieso al gepland staat.

De eerste reacties op het plan waren afgelopen week positief. Van Eikeren denkt dat zowel deskundigen als andere partijen in de gemeenteraad het idee wel zien zitten. Het wachten is nu op een reactie van het stadsbestuur.

Meer berichten