De leerlingen van Sterrenschool de Globetrotter volgen een workshop BMX.
De leerlingen van Sterrenschool de Globetrotter volgen een workshop BMX. (Foto: Demi Meder)

'Ik ben vanaf nu liever op school dan thuis'

Rotterdam - Leerlingen van dertig basisscholen op Zuid gaan voortaan vier uur langer naar school, in plaats van zes uur nu tien uur. Op Sterrenschool de Globetrotter was vandaag de officiële aftrap van de Dagprogrammering. Tijdens deze uren doen ze leuke activiteiten die ze zelf kunnen uitkiezen. Kinderen vanaf groep 3 kunnen met behulp van de extra uren hun talenten ontplooien en ontdekken.

Door Demi Meder

"Gelijke kansen voor elk talent", zei wethouder Said Kasmi, tijdens de aftrap. "Op Zuid is dit zeker hard nodig. Niet iedereen krijgt het vanuit huis mee om hun talent te kunnen ontwikkelen, terwijl deze kinderen dat zeker wel hebben." Ook vertelde de wethouder dat het erg belangrijk is dat ze een goede start hebben in hun ontwikkeling. En dat begint op de basisschool. "Daarom is het erg belangrijk dat kinderen deze kansen krijgen.''

De wethouder, directeuren van verschillende basisscholen en leerlingen drukten op een rode knop om af te trappen. Na deze aftrap begonnen de kinderen met verschillende activiteiten zoals BMX en theater. Tijdens de theaterworkshop moesten de kinderen gekke moves doen en uit hun comfortzone stappen. Dit leek erg goed te lukken want er werd veel gelachen.

Bij de BMX-workshop reden de kinderen rondjes over het schoolplein met steeds een verschillend parcours. "Dit is de eerste keer van mijn leven dat ik op een BMX-fiets heb gezeten, maar ik vond het heel erg leuk om te doen!'', vertelt Lina uit groep 7A. Het fietsen vond ze alleen niet het allerleukst, ze knutselt en tekent liever. Daar zijn ook lessen van te volgen tijdens de Dagprogrammering. 

De stoere jongens Otman, Ayoub en Shaqiel voetballen liever. "Voetballen is wel een populaire keuze bij de jongens, maar ik vind het BMX-en ook wel erg leuk!", zegt Ayoub enthousiast. "Ik ben vanaf nu liever op school op woensdagmiddag dan thuis, want na schooltijd worden we opgehaald en gaan we leuke dingen doen." Ze zitten niet heel de dag in de klas en leren erg veel van de activiteiten. "Ik vind het heel goed dat ze dit voor ons doen, we hebben er erg veel plezier van!"

Activiteiten van de Dagprogrammering dragen bij aan de persoonlijke ontwikkeling van kinderen, zorgen voor gelijke kansen van ieder kind en vormen een betere aansluiting op talenten waar de arbeidsmarkt om vraagt. Kinderen krijgen activiteiten aangeboden op het gebied van taal, rekenen, sociaal emotionele ontwikkeling, techniek, sport, kunst, cultuur en natuur. Iedere school vult de activiteiten op zijn eigen manier in, passend bij het profiel van de school, de leerkrachten, de leerlingen en hun ouders. Scholen werken hierin samen met verschillende partijen in de wijk zoals welzijnspartijen, sport- en cultuuraanbieders.

Meer berichten