Twee leerlingen zoeken een plaatje om er een puzzel van te kunnen maken. Foto: Annette Spierenburg
Twee leerlingen zoeken een plaatje om er een puzzel van te kunnen maken. Foto: Annette Spierenburg (Foto: Annette Spierenburg)

Kinderen konden niet wachten om opgesloten te worden (in de escape room)

Rotterdam -  Dit bericht is ingezonden bij De Havenloods. Iedere Rotterdammer kan bij De Havenloods een bericht plaatsen. Je kunt het zelf (mét foto) online publiceren via www.dehavenloods.nl!

Kinderen uit de groepen 7 en 8 van de Goede Herderschool in Hillegersberg-Schiebroek mochten aan het einde van het schooljaar uit drie escape rooms proberen te ontsnappen. Hun klasgenoten uit de plusklas (een klas voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben) bedachten in groepjes een escape room.

Stoomcursus
Eerst leerden deze pluskinderen wat een escape room precies is en moesten ze zelf zien te ontsnappen uit de school. Vervolgens mochten ze zelf gaan bedenken hoe ze kun klasgenoten uit een klaslokaal konden laten ontsnappen. Hiervoor is van alles nodig: codes, sloten, raadsels, puzzels, hints en natuurlijk een oplossing. De groepjes kozen om gebruik te maken van een wachtwoord. Zodra de 'gevangenen' het wachtwoord wisten, mochten ze het lokaal uit. Dit wachtwoord was alleen maar te vinden door in de klas op zoek te gaan naar de aanwezige aanwijzingen.

Niet te makkelijk
De kinderen uit de plusklas probeerden allerlei soorten aanwijzingen te bedenken: niet te moeilijk en niet te makkelijk. Zo verstopten ze puzzelstukjes in de ruimte, maakten een grabbelton, schreven een code op een blad dat ze vervolgens in stukken knipten en nog veel meer. Voordat de escape rooms echt in werking traden, hielden de groepjes testrondes. Ze testten elkaars escape rooms en beoordeelden met elkaar wat er nog verbeterd kon worden. Hun klasgenoten uit groep 7 en 8 konden niet wachten om ook opgesloten te worden.

Meer berichten