Rotterdammer gaat wereldwijd viral met bijzonder Instagram-filter

Rotterdam - Opeens gebruikt iedereen afgelopen week het op Instagram; een filter waarmee je een selfie verplaatst in een vleesverpakking uit de supermarkt. De van oorsprong Braziliaanse Caio Vita, die nu in Rotterdam woont, vertelt op www.thebestsocial.media/nl over zijn plotselinge succes. 

'Het idee voor Insta Meat begon met het idee dat we onszelf contant verkopen op social media. Social media maakt namelijk een soort handelswaar van onze identiteit, en succes worden gemeten met volgers en likes. Dating apps dragen ook een steentje bij aan het idee dat we vlees zijn, klaar voor consumptie.'

Caio: "Het filter is erg populair in Indonesië. Mensen gebruiken het filter daar met de ondertitel "HALAL" en "Eid Mubarak". In Brazilië hebben sommige mensen van kleur het filter gebruikt onder begeleiding van het nummer "A Carne" van Elza Soares. Dat nummer zegt "Het goedkoopste vlees op de markt, is het zwarte vlees". Het nummer gaat over politiegeweld en racisme tegen mensen van kleur in Brazilië. En er waren ook veganisten en vegetariërs die het filter gebruikten om het bloedbad van de vleesindustrie en de vleesconsumptie te bespreken. Het filter is dus ook helemaal open voor eigen interpretatie.'

Lees hier meer over de doorbraak van Caio Vita.

Meer berichten