Foto:
Colums

'Alsof de reclamemensen je afluisteren via je telefoon...'

Rotterdam - Dit is de column van Britte Kramer uit De Havenloods van deze week. Britte heeft het deze keer over iets heel herkenbaars, iets wat we allemaal weleens meemaken: je zit aan iets te denken, of je praat erover, en het lijkt alsof je telefoon het kan rúiken. Meteen krijg je reclame over hetzelfde onderwerp!

'Laatst zat ik wat te drinken met vrienden, bij een van hen thuis. Dat deden we uit hele bijzondere glazen, van een of ander designmerk. Ondertussen zat T. een beetje door Instagram te scrollen. Ineens keek hij nogal verschrikt en draaide hij z'n schermpje onze kant op. Daar zagen we een reclame voor diezelfde bijzondere glazen die we van verbazing bijna uit onze handen lieten vallen. Er ontstond een discussie over hoe dit mogelijk was. T. had sowieso niks opgezocht op zijn telefoon, wat die glazen of het merk ervan betreft. We hadden ook geen seconde iets gezegd over de glazen, wat de telefoon gehoord kon hebben. Misschien, dacht ik, had J. de glazen vanuit dit huis besteld, en zat T. nu op dezelfde wifi en kreeg hij daarom de advertentie te zien? (Geen idee hè, ik probeerde ook maar wat.) Maar nee, J. bleek de glazen cadeau gekregen te hebben, dus ook dat was geen optie. Conclusie: dit was óf heel toevallig, óf reclamemensen kijken mee via T.'s telefooncamera. Niet veel later was ik bij een Australische vriend, waar het schilderij zomaar naar beneden kwam zetten. Het ding bleek 'vast' te zitten met van die plakspijkers. Leg dat maar eens uit in het Engels, aan iemand die daar nog nooit van gehoord heeft. Eenmaal thuis bleek dat ik het best goed had gedaan, want zelfs mijn telefoon had me begrepen. Hup, daar was Facebook, met een advertentie van iemand die een schilderij ophangt en de tekst 'De Klevende Spijker, makkelijk ophangen zonder boren'. Weer een paar dagen later klaagde nicht A. dat haar puppy zich vergrepen had aan haar lievelingsdekbed, waar nu een heel gat in zat. Gelukkig schoten de reclamemensen te hulp: bijna meteen kwam er een story voorbij op Instagram: 'Time for new sheets!' Getver. Die reclamemensen kunnen dus niet alleen meekijken door je camera, maar ook afluisteren via je telefoon. Ja, of toeval natuurlijk. Krijg je na het lezen van deze column een advertentie te zien over privacy? Dan weet je genoeg...'

Britte Kramer (britte@indebuurt.nl) is redacteur bij indebuurt.nl/rotterdam.

Meer berichten