Open dag op prachtig opgeknapte begraafplaats Schiebroek

Rotterdam - Zaterdag 25 mei kun je van 11.00 tot 17.00 uur een kijkje nemen op de begraafplaats en het Baarhuisje aan de Ringdijk 43. De bezoekers worden rondgeleid door vrijwilligers van de Vereniging Stedebouwkundig Wijkbehoud die in de afgelopen jaren de graven en het Baarhuisje in de oude luister hebben hersteld

Omzoomd door hoge bomen, ligt de begraafplaats als een terpje langs de Ringdijk in Schiebroek. Van 1904 tot 1951 was het de algemene begraafplaats van de toenmalige gemeente Schiebroek. Op de begraafplaats is een baarhuisje te vinden, waar de overledenen werden opgebaard voordat ze werden begraven. Op het smeedijzeren hek staat Gedenk de stervenden. In totaal zijn er ruim 190 mensen begraven, waaronder 83 kinderen. De hele geschiedenis van Schiebroek is hier als het ware terug te lezen: in de tijd dat de mensen hier begraven werden, was Schiebroek nog een boerendorp met een paar 'burgerhuizen' en wat boerderijen in de polder. Jaren heeft het baarhuisje ongebruikt leeggestaan en lag het kerkhofje er verwaarloosd bij. Inmiddels wordt er hard gewerkt om de begraafplaats in oude staat te herstellen!

Meer berichten