"Het CS is al gaaf, maar is ook de entree van Rotterdam, waarbij mensen het gevoel krijgen, die stad wil ik ontdekken." (Foto Guido Pijper)
"Het CS is al gaaf, maar is ook de entree van Rotterdam, waarbij mensen het gevoel krijgen, die stad wil ik ontdekken." (Foto Guido Pijper) (Foto: Guido Pijper)

Markthal en Rotterdam Centraal vieren hun vijfjarig bestaan!

Rotterdam - De Markthal en Rotterdam Centraal, bestaan dit jaar vijf jaar. De Rotterdam werd eind 2013 opgeleverd. Alle drie ondervonden tegenslagen en werden gebouwd in de crisistijd, maar het trio is inmiddels hét visitekaartje van de stad.

Door Jaap Deijbel

Rotterdam Partners, de organisatie die Rotterdam als toeristenstad promoot en congressen en bedrijven werft, is blij met drie recente iconen, bevestigt adjunct-directeur Jannelieke Aalstein. Aalstein: "Ze hebben gezorgd voor een kentering en zijn een visitekaartje in binnen- en buitenland. Met name De Markthal, die jaarlijks acht miljoen bezoekers trekt. Maar ook de andere twee laten zien dat er hier iets gebeurt. Het nieuwe CS is op zich al gaaf, waardoor mensen blijven hangen. En buiten krijgen ze het gevoel; dit is een fijne stad, die ik wil ontdekken. De Rotterdam is vooral in trek bij architectuurliefhebbers. En dankzij de Erasmusbrug en de Rijnhavenbrug horen de Kop van Zuid en Katendrecht nu bij het Rotterdamse centrum." Jannelieke vult aan dat het toerisme sinds 2012 met 77 procent is gestegen en dat het aantal congressen en de komst van bedrijven ook toenemen. "Vooral de meerdaagse verblijven en herhaalbezoeken stijgen", aldus Aalstein.

Een ontwikkeling die mede tot stand kwam door van de binnenstad een gezellige en gastvrije plek voor ontmoeting, verblijf en vermaak te maken. Zoals bij de Meent en de Witte de Withstraat is gebeurd. Aalstein: "We zijn nu bezig met wat we wel en niet willen. Deze week adviseren zeven internationale deskundigen op het gebied van reizen, toerisme en stedelijke ontwikkeling ons over de toekomstige koers. Na hun werkbezoek overhandigen ze hun aanbevelingen aan de wethouder. Voorafgaand aan dat bezoek hebben we gesproken met diverse betrokkenen uit de stad. Conclusie: Rotterdam heeft potentie, maar er zijn keuzes en beleid nodig om de groei te sturen, en de Rotterdamse identiteit en leefbaarheid waarborgen. Verder merk je dat toeristen andere steden willen ontdekken en wij richten ons op die toerist, die onze urban-sfeer fijn vindt. Zo werven we bedrijven en congressen die passen bij onze stad en die de punten waar we goed in zijn versterken, zoals bedrijven in de maritieme-, medische- en, in samenwerking met het Westland, agrifood sector. Daarnaast levert de innovatiehub, al veel start ups op. En we willen voorlopers binnenhalen, die ervoor zorgen dat de economische transitie wordt versneld. Bovendien is het belangrijk dat de rest van de stad profiteert van de groeiende populariteit. Daarom wordt op Zuid rondom Ahoy gewerkt aan het tweede centrum van de stad."

Meer berichten