Impressie van de zero emissie, automatisch rijdende bus. Daadwerkelijke uitvoering kan hiervan afwijken. Beeld: RET
Impressie van de zero emissie, automatisch rijdende bus. Daadwerkelijke uitvoering kan hiervan afwijken. Beeld: RET

Eind dit jaar gaat er een automatische bus zonder chauffeur rijden tussen vliegveld en Meijersplein

Algemeen 12.090 keer gelezen

Rotterdam - Aan het einde van dit jaar komt er een automatisch rijdende bus tussen Rotterdam The Hague Airport en metrostation Meijersplein. Eerst nog met een buschauffeur die toezicht houdt, later helemaal zonder chauffeur maar wel met supervisie op afstand. De automatische bus gaat rijden als aanvulling op buslijn 33.

In de bussen kunnen straks minimaal 15 passagiers inclusief bagage meereizen. De bussen zijn rolstoeltoegankelijk. De route van buslijn 33 is ten opzichte van andere busroutes overzichtelijk en bevat minder complexe verkeerssituaties. Dat maakt het traject geschikt voor de proef.

Vandaag heeft de RET namens de mede-initiatiefnemers van het project - RTHA, DAM Shuttles, de gemeente Rotterdam en de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) - de opdracht gegund aan leveranciers Karsan en Adastec. In maart gaat het project een toelatings- en goedkeuringstraject bij de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) in. Als alles volgens planning verloopt, starten eind 2024 de eerste testritten met twee automatische, zero emissie bussen. Daarna volgt een praktijkproef van minimaal twee jaar waarin de twee voertuigen rijden in aanvulling op de bestaande dienstregeling. 

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant