Om een reclame van Hornbach extra kracht bij te zetten, was dit tramhokje op de Coolsingel onlangs opeens 'begroeid' met planten, tot groot enthousiasme van veel Rotterdammers. ‘Fantastisch, zo zouden alle tramhokjes er moeten uitzien’, verzuchtte Peter van Heemst op Twitter bij de foto die hij ervan maakte.
Om een reclame van Hornbach extra kracht bij te zetten, was dit tramhokje op de Coolsingel onlangs opeens 'begroeid' met planten, tot groot enthousiasme van veel Rotterdammers. ‘Fantastisch, zo zouden alle tramhokjes er moeten uitzien’, verzuchtte Peter van Heemst op Twitter bij de foto die hij ervan maakte.
Reclame in het ov

De RET en de wachtverzachters tijdens de reis

Algemeen 1.501 keer gelezen

Rotterdam - Natuurlijk, het belangrijkste in het ov is dat je komt waar je naartoe wilt. Op een veilige manier. Maar het mag ook best léúk zijn onderweg. En daar kunnen ‘wachtverzachters’ bij helpen.

Door Emile van de Velde

Een tramhokje begroeid met planten op de Coolsingel. Led-reclame die in de metrotunnel tussen Blaak en Beurs langs de ramen flitst. Een scheepvaartexpositie op metrostation Leuvehaven. Wachtverzachters noemt de RET dat. En vaak vinden reizigers het hartstikke leuk. Al is er soms ook veel kritiek.

Lees verder onder de foto >


In de metrotunnel tussen Beurs en Blaak flitst de reclame langs het raam, het is een wereldprimeur. Saskia de Ridder: ‘Er is wel eerst onderzoek gedaan of dit geen epileptische klachten kan veroorzaken.’ Foto: RET

Leuvehaven

“Onze eerste taak is mensen vervoeren van A naar B. Op een veilige manier. Maar we willen er ook voor zorgen dat mensen op een prettige manier reizen”, vertelt Saskia de Ridder. De Ridder is samen met haar team verantwoordelijk voor wat we onderweg in haltes en op perrons zien aan reclame. Het openbaar vervoer-bedrijf verdient natuurlijk geld met reclameborden, maar soms worden ruimtes of voertuigen ook ingezet op een manier die leuk is voor de reizigers. Denk aan de scheepvaarttentoonstelling op Leuvehaven. Of aan de feestelijke trams die door de stad rijden als Feyenoord kampioen wordt of de koning op bezoek komt. “En we hopen dit jaar ook de kersttram van Sky Radio weer terug naar Rotterdam te halen.”

Feyenoord

Betaalde reclame kan ook heel creatief zijn. De Ridder vertelt: “Op Rotterdam Centraal hebben we een reclame voor TUC gehad waarbij je op een bank kon zitten en een zakje crackers kreeg. En die planten rond het tramhokje op de Coolsingel was ook erg leuk. Toen Feyenoord gehuldigd werd, hebben we het weg laten halen. We werken met een Amsterdams reclamebedrijf samen, dus dat was leuk om te vragen.”

Lees verder onder de foto >


Streamingzender HBO neemt regelmatig metrostations Beurs over. Toen er een nieuwe tv-serie gepromoot moet worden, waren er opeens wel érg veel vuurwapens te zien. Foto: Ferrie Weeda

Beurs

De meest bijzondere acties zijn natuurlijk op de drukste punten van de stad. Metrostation Beurs bijvoorbeeld. Daar neemt streamingdienst HBO regelmatig de borden en muren over. Soms leidt dat tot veel discussie in de stad. De reclame voor een nieuwe tv-serie liet immers wel erg veel vuurwapens zien, terwijl we die juist kwijt willen op straat. “We houden ons altijd aan de regels van de Reclame Code Commissie. Bij twijfel overleggen we en stellen we onszelf de vraag: kan dit? Dat hadden we in dit geval ook wel kunnen doen. Die reclame is overigens alweer weg. Maar het is zeker niet de bedoeling dat er grenzen worden overschreden. Iedereen moet zich prettig en welkom voelen in het openbaar vervoer.”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Het laatste nieuws

Uit de krant