Tijdens het sporten leg je gemakkelijk contact, er wordt veel gelachen en je kunt tussendoor even vragen hoe het gaat.
Tijdens het sporten leg je gemakkelijk contact, er wordt veel gelachen en je kunt tussendoor even vragen hoe het gaat. (Foto: )

Sport en bijles blijkt slimme combi

Rotterdam - Niet ieder kind leert even gemakkelijk of op dezelfde manier constateerden de docenten Steven Vreugdehill en Mark Opschoor tijdens de uitoefening van hun vak. Ze bedachten het concept Sportschool 010: bijles in combinatie met sportieve activiteiten. Steven: "In die combinatie blijken kinderen en jongeren makkelijker én leuker te leren!"


(Door Els Neijts)

"Wij vinden het huidige schoolsysteem veel te klassikaal. In de onderwijspraktijk zie je bijna net zoveel verschillen als er kinderen en jongeren zijn", benadrukt Steven. "Leeftijd speelt natuurlijk ook een rol. Mark richt zich bijvoorbeeld vooral op basisschoolkinderen. Als die uit school komen moeten ze vaak eerst even uitrazen. Na een kwartiertje sporten volgt een kwartiertje leren. Tijdens het sporten leg je gemakkelijk contact, er wordt veel gelachen en je kunt tussendoor even vragen hoe het gaat. We hebben een basisschoolmeisje dat zo overloopt als ze uit school komt dat ze eerst even in een zitzak haar verhaal kwijt moet voor ze aan iets anders kan beginnen. Dat mag en kan bij ons en het werkt. Met de oudere kinderen - tussen de negen en zeventien - werken we ook aan het formuleren en realiseren van hun dromen. Soms staan we echt versteld van hun ideeën."

Sportschool 010 is inmiddels onderdeel van Stichting Actief leren. De docenten van Actief leren bedenken sportieve en leuke manieren om leerachterstanden weg te werken. Zoals voetballen waarbij je in het ene doel moet schieten als je De moet zeggen en in het andere doel als dat juist Het moet zijn. Als je correct voor Het meisje kiest scoor je! Steven: "In Rotterdam Noord draaien Mark en ik ook een huiswerkklas waarmee we bijvoorbeeld spellingsbasketbal spelen en een rekenspel doen met matten. Daarbij moet je met je eigen team sommen maken. Onder toezicht van een scheids. Ook de kinderen zelf bedenken leuke dingen. Zo hebben we een keer een verstoppertjesfestival gehouden in 't Klooster. We hebben de kids geholpen zelf een aanvraag in te dienen bij de gebiedscommissie."
Steven en Mark hebben inmiddels via Plakt Vast Goed en Havensteder een pand in de Bruijnstraat betrokken dat voorheen een peuterspeelzaal huisvestte. Pal naast de Valentijnschool. Dat laatste blijkt in de dagelijkse praktijk handig en prettig. Steven: "Soms nemen we de jonkies mee naar buiten om op straat te rekenen, met stoepkrijt. We delen het plein en de stoepen met de school dus dat kan gewoon. We doen ook gezamenlijke projecten en formuleren nieuwe aandachtspunten. Vooral begrijpend lezen en rekenen hollen in het basisonderwijs achteruit. Dat komt naar ons idee door een toenemend gebrek aan concentratie van kinderen." Zoals zovele positieve initiatieven kunnen ook Steven, Mark en collega's Eelco, Irene en Judith hulp gebruiken en zou sponsoring een uitkomst zijn.
 

Meer info kun je vinden via stichtingactiefleren.nl.

Meer berichten




Shopbox