Opbouw nieuwe Radartoren uitgesteld tot donderdag

Rotterdam - In verband met de te verwachten harde wind zal de opbouw van de nieuwe Radartoren niet zoals eerder gepland op dinsdag 12 juli plaatsvinden, maar twee dagen later. 


Deze week wordt het hoogste punt bereikt van de nieuwe Radartoren voor Maasvlakte II met de montage van de twee laatste delen en de radar. Hiermee zal de 70 meter hoge toren voor het eerst in zijn volle omvang zichtbaar worden. Een bijzonder moment voor Havenbedrijf Rotterdam, die de nieuwe radartoren in oktober van dit jaar in gebruik gaat nemen. 
De toren zal de radardekking overnemen van de voormalige vuurtoren aan de Europaweg. Die wordt gesloopt omdat hij aan het einde van zijn bouwkundige levensduur is. Bovendien neemt de radardekking steeds verder af doordat de Maasvlakte vol wordt gebouwd met obstakels zoals kranen. Daarom is ook de nieuwe locatie op de zeewering gekozen.

De radartoren zal naast een radarsysteem, ook marifoonapparatuur huisvesten voor de communicatie met de scheepvaart. Bovendien gaat de radartoren met een straalverbinding de datacommunicatie verzorgen met Lichteiland Goeree, ongeveer 30 kilometer ten zuidwesten van Hoek van Holland. Op het eiland bevinden zich naast een vuurtorenlicht diverse middelen voor de scheepvaartbegeleiding, zoals een radarsysteem en hydro/meteo apparatuur. 
De nieuwe radartoren is in opdracht van Havenbedrijf Rotterdam, ontworpen en gebouwd door Hollandia Infra BV uit Krimpen aan den IJssel, die eerder bijvoorbeeld ook de Brighton i360 Tower en de Maeslantkering realiseerde. Hollandia Infra liet architect Syb van Breda een ontwerp maken met een getordeerde ovale vorm, waardoor een dubbelgekromde staalconstructie ontstaat. Dit is niet alleen een bijzondere vorm om te zien maar ook een bijzonder stevige vorm die het staal een hoge stijfheid geeft. Dit is nodig om te voorkomen dat de 70 meter hoge toren bij harde wind gaat wijken en daardoor onder alle weersomstandigheden kan voorzien in een nauwkeurig radarbeeld. Ook de fundering speelt hierbij een grote rol. Mobilis-Servicis heeft van Hollandia Infra de opdracht gekregen voor het realiseren van de fundering in de zeedijk, de buiteninrichting en de bouwkundige voorzieningen in de toren.  

Opvallend materiaal
Niet alleen de vorm, ook het materiaal is opvallend te noemen; de toren is uitgevoerd in een weervast en voorgeroest staal, ook wel bekend als Cortenstaal, dat naast een karakteristiek uiterlijk vooral een functioneel karakter heeft. Het roest aan de buitenzijde sluit namelijk de onderliggende staallagen af van zuurstof waardoor de toren onderhoudsvrij blijft. Daarnaast is dit materiaal 100% recyclebaar. En daarmee is de nieuwe radartoren zowel duurzaam als esthetisch gebouwd en geheel naar wens van het Havenbedrijf om het haven- en industriegebied van Maasvlakte II ook aantrekkelijk te houden voor recreanten.
Plaatsing in de zeedijk is een complexe operatie omdat de zeewering niet mag verzwakken. Voor de ontgraving zijn eerst damwanden aangebracht om het dijklichaam te steunen en pas daarna zijn de funderingspalen ingedraaid. Ingenieursbureau Tauw bedacht een fundering met 40 meter lange schroefpalen die dicht onder het maaiveld met elkaar zijn verbonden door een stalen funderingsframe. Hierop wordt de 70 meter hoge toren gemonteerd. 
 
Gedurende de zomer zal aan de verdere ingebruiksstelling van de toren worden gewerkt. De nieuwe Radartoren zal in oktober officieel in gebruik genomen worden door Havenbedrijf Rotterdam middels een feestelijke opening. 

Meer berichten




Shopbox